Business College Helsinki

Upea yhteishaku tulossa: opiskelijat kampanjan suunnittelijoina ja tähtinä

Yhteishaku on Business College Helsingille kaikkein tärkein aika vuodesta. Sitä kautta saamme suurimman osan uusista opiskelijoista. Koska yhteishaku on meille tärkeää, on myös sen markkinointi. Viime lukuvuonna somen mediatoimistomme loi meille markkinointiin konseptin, jonka piti olla täydellisesti nuorten mieleen. Me päätimme kuitenkin kysyä nuorten mielipidettä suoraan nuorilta ennen projektin etenemistä. He eivät täysin pitäneet mediatoimiston ideasta. Me emme käyttäneet ideaa kokonaan nuorten palautteen ansiosta. Viisastuimme tästä kokemuksesta.  

Tänä lukuvuonna kutsuimme opiskelijat luomaan meille konseptin kevään 2021 yhteishakumarkkinointiin. He saivat siis olla mukana alusta alkaen, ei vain antamassa palautetta. Kutsuimme mukaan erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoita, joilla oli tuorein kokemus yhteishausta. Yhdeksän liiketoiminnan sekä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijaa kokoontui työpajoihin BC:n markkinoinnin ja viestinnän kanssa. Mukana oli myös mediatoimistokumppanimme Avidly Oy. 

Yhteistyötä ja yhteenkuuluvuutta 

Meillä on kyllä fiksuja nuoria opiskelijoina! Entisestään toisille tuntemattomat opiskelijat tekivät yhteistyötä loistavassa hengessä. He pursusivat upeita ajatuksia ja ideoita. Aikuisten tehtävänä oli vain kirjata ideat ylös. Markkinointi-ideoiden lisäksi nuoret ideoivat, miten voisimme entisestään kehittää yhteenkuuluvuutta Business Collegessa. Niistä kerromme lisää myöhemmin.  

Yhteishaun markkinointikampanjassa pääpaino on mainosvideolla. Opiskelijat ideoivat työpajassa videolle käsikirjoituksen. Oli itsestään selvää, että videota ideoineet opiskelijat myös itse näyttelisivät videossa. Seuraavaksi Avidly ryhtyi etsimään meille sopivaa tuotantoyhtiötä videon toteuttamiseen. Balansia Films tuntui ajatusmaailmaan välittömästi meille luonnolliselta kumppanilta. 

Balanssia Films hioi nuorten luoman käsikirjoituspohjan aidoksi videokäsikirjoitukseksi. Alkuperäisen työryhmämme lisäksi tarvitsimme ison joukon opiskelijoita avustajiksi videoon. Tässä kohtaa iski paniikki. Millä ihmeellä saisimme reilussa viikossa kasaan 25 avustajaa, kaiken lisäksi tässä maailmantilanteessa?! Työryhmämme opiskelijat rekrytoivat nopeasti muutaman opiskelukaverinsa, mutta se ei riittänyt alkuunkaan. Paniikki kasvoi entisestään. Onneksi apuun tuli opettaja Tarja Airaksinen, jonka kanssa olemme tehneet paljon yhteistyötä. Yhdessä hujauksessa meillä oli avustajajoukko kasassa.  

Kuvauksiin tarvittiin ainakin yksi puruluu 

Ennen kuvauksia markkinoinnin ja viestinnän tehtävä oli suunnitella ja hankkia kuvausrekvisiitta. Siinä sitä olikin puuhaa, mutta se oli yksi hauskimmista hommista. Paljastamatta liikaa käsikirjoituksesta todettakoon, että hankintalistaan kuului mm. korvalappustereot, reppuja, ilmapalloja, boolilaseja ja puruluu. Muutaman kymmenen sekunnin kohtauksen takia joustimme hieman alkuperäisistä suureellisista (= hintavista) suunnitelmistamme. 

Kuvauksia edeltävänä iltana ei uni tullut silmään. Onko jotain unohtunut? Tulevatkohan kaikki paikalle? Mitä jos jokin menee vaan vikaan? 

Kun kaikki sujuu kuin unelmissa 

Murehdimme etukäteen aivan turhaan. Kun kuvausryhmä tuli paikalle, tiesimme, että olemme tekemisissä kunnon ammattilaisten kanssa. He aidosti ymmärsivät meitä ja tahtotilaamme videon suhteen. Balansian toimitusjohtaja Swati Goyalia saa kiittää dream teamin kokoamisesta. Ohjaaja Jukka Moisio on mielettömän upea nuorten ohjaamisessa. Kaikki videon pääesiintyjät ja avustajat olivat hyvissä ajoin paikalla innoissaan. 

Päivä oli kiireinen, mutta silti kaikille tuli tutuksi yksi asia: odottaminen. Kuvauspaikkaa vaihtaessa odotimme, että seuraavan paikan valot ja muut saatiin säädetyksi, opiskelijoiden maskeeraus ja hiusten laittaminen valmistuu ja esiintymisvuoro koittaa. 

Emme voisi olla enempää ylpeitä opiskelijoistamme. Kaikki tekivät hurjasti töitä, jaksoivat pitkän päivän upeasti. Joidenkin opiskelijoiden kohdalla päivä kesti jopa 11 tuntia. 

Meidän opiskelijoistamme kuoriutui ammattinäyttelijöihin verrattavia kykyjä. Kuvauksien henki oli jotain legendaarista. Työryhmämme opiskelija sanoikin, että tämä päivä lähensi entisestään opiskelijoita. 

Markkinointi ja viestintä on nyt nähnyt ensimmäisen raakaversion videosta. Meidän teki mieli itkeä onnesta, niin hieno videosta on tulossa. Tuskin maltamme odottaa, että erityisesti videon ideoineet ja siinä esiintyneet opiskelijat pääsevät näkemään lopullisen version. 

Kiitos kuuluu opiskelijoillemme. Te olette parhaita! Kiitos Kiira, Ville, Filip, Akseli, Katariina, Aleksi, Lukas, Sade, Kenneth, Aaro, Dritry, Agata, Elsa, Elli, Arttu, Anna, Linnea, Fiia, Mia, Anton ja Jimi. 

Kuvat: Jaakko Kujala

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi