Business College Helsinki

Ammattitaidon SM-finaalit virtuaalilähetyksinä – Tietojenkäsittely-lajin finaali Helsingissä

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat kisaavat ammattitaidon Suomen mestaruuksista Taitaja-kisoissa. Viime vuonna nämä Taitaja-finaalit jouduttiin perumaan pandemian takia.

Tämän vuoden ammattitaidon SM-finaalit ovat 18. – 20.5.2021.  Yleisö pääsee osallistumaan tapahtumaan virtuaalisesti Suomesta ja ulkomailta.

Päävastuu tapahtuman järjestämisestä on Koulutuskuntayhtymä OSAOlla. Finaaleja on hajautettu pääasiallisesti Pohjois-Suomen ammatillisiin oppilaitoksiin. Tietojenkäsittely-lajin SM-finaali käydään kuitenkin Helsingissä Business College Helsingin tiloissa.

Ongelmanratkaisua työvälineohjelmilla

Tietojenkäsittely-laji on yksilökilpailu, jonka tehtävät perustuvat sekä tieto- ja viestintätekniikan että liiketoiminnan perustutkintoon.

Kilpailutehtävät ovat työvälineohjelmilla ratkaistavia ongelmanratkaisutehtäviä, jotka pohjautuvat yritysten IT-alan työtehtäviin sekä yritysten talous- ja toimistotehtäviin.

Pääpaino tehtävissä on taulukkolaskentaohjelmistolla ratkaistavissa tehtävissä. Tehtävissä käytetään taulukkolaskennan ominaisuuksia monipuolisesti. Lisäksi tekstinkäsittelyohjelmalla tehdään mm. joukkokirjeitä ja lomakesuunnittelua. Esitysgrafiikkaohjelmalla suunnitellaan mm. julisteita tai yrityksen esittelydiasarjoja, jotka perustuvat yrityksen omaan graafiseen ohjeistukseen.

Kolmipäiväinen finaali

Tietojenkäsittely-lajin finalistit ovat Jeremia Kekkonen (Omnia), Jaakko Käyhkö (Gradia), Elisa Laine (Business College Helsinki), Waltteri Viittanen (Perho Liiketalousopisto) ja Maria Åsvik (Vamia). Lisätietoa finaalista löydät täältä https://taitaja2021.fi/fi/lajit/it-ja-viestintateknologia/204-tietojenkasittely/

Tietojenkäsittely-lajin finaali käydään seuraavalla aikataululla:

Tiistai 18.5.2021 klo 15.00 – 18.00
Keskiviikko 19.5.2021 klo 8.30 – 16.45
Torstai 20.5.2021 klo 8.30 – 12.15

Jos median edustaja haluaa vierailla finaalissa, ilmoittauduthan etukäteen Kirsi Sunille, 040 747 4399, kirsi.suni@bc.fi

Lajin virtuaalilähetys on Taitajien tapahtuma-alustalla ke 19.5.2021 klo 12-13. Lähetyksen juontaa Business College Helsingin opiskelija Ville Päiväniemi.

Business Collegen Taitaja-finalistit

Oppilaitosta edustaa siis Tietojenkäsittely-lajissa Elisa Laine. Muut finalistimme ovat Heini Määttä (asiakaspalvelu ja myynti) sekä Miko Grönroos ja Elias Saarenpää (pelituotanto).

Business College Helsinki on yksi Skills-huippuvalmennusyksiköistä. Business Collegessa on kaksi lajipäällikköä ja yksi huippuvalmentaja. Skills-lajipäällikkö toimii lajinsa kansainvälisen kilpailutoiminnan koordinaattorina Suomessa. Skills-huippuvalmentaja vastaa lajinsa kilpailijoiden valmennuksen toteutumisesta. Yhdessä lajin toimijat muodostavat muiden alan ammattilaisten kanssa valmennusringin, joka kehittää ammatillista osaamista kansainvälisesti ja yli organisaatiorajojen.

Taitaja-kisat ovat opiskelijalle erinomainen tilaisuus oppia huippuvalmennuksessa. Kisassa voi haastaa itsensä. Kisat ovat normioloissa myös erinomainen tilaisuus verkostoitumiseen. Menestys ammattitaitokisoissa on erinomainen rivi CV:hen ja yksi valtti työnhaussa. Kotimaisissa kisoissa menestyminen voi myös avata mahdollisuuden kansainvälisiin kisoihin, EM-kisoihin EuroSkillseihin tai MM-kisoihin WorldSkillseihin. Tänä vuonna kisoissa ei ole aiemmista vuosista poiketen kansainvälisiä vieraita.

Lisätietoja

Tietojenkäsittely-lajista lajivastaava Risto Oksanen, risto.oksanen @bc.fi, +358 44 775 6375

Business College Helsinki

Päätoimittaja - viestinta@bc.fi