Business College Helsinki

Business College Helsinki pääkaupunkiseudun vetovoimaisin – opiskelijoiden omat kokemukset vetosivat hakijoihin

Yhteishaussa 2021 Business College Helsinkiin oli eniten ensisijaisia hakijoita aloituspaikkaa kohden peruskoulupohjaisissa liiketoiminnan sekä tieto- ja viestintätekniikan peruspohjaisissa koulutuksissa. Tämän lisäksi ensisijaisten hakijoiden määrä suhteessa aloituspaikkoihin kasvoi tänä vuonna liiketoiminnan perustutkinnossa. Meillä on eniten aloituspaikkoja pääkaupunkiseudulla – ja myös eniten hakijoita. Tästä voi päätellä, että olemme erittäin haluttu opiskelupaikka peruskoulun jälkeen.

BC-yhteishaku

Yhteishaussa voi laittaa tärkeysjärjestykseen yhteensä 5 hakutoivetta. BC:n liiketoiminnan perustutkintoon oli 1,98 ensisijaista hakijaa aloituspaikkaa kohden (+13,1 % verrattuna viime vuoteen). Ensisijaisia hakijoita oli 65 henkeä enemmän kuin viime vuonna (+ 15,9 %). Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon oli 1,91 ensisijaista hakijaa/aloituspaikka. BC sai kaiken kaikkiaan eniten hakijoita peruskoulupohjaisiin liiketoiminnan sekä tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoihin.

Opiskelijoiden osallistaminen kannattaa

Tämän vuoden yhteishakukampanjassa toimme erityisesti esiin opiskelijoidemme kasvoja ja tarinoita nuorten omilla tavoilla. Vallitseva pandemiatilanne sai mainonnan siirtymään kaduilta yhä enemmän digitaalisille alustoille, joka toi samalla uusia lähestymistapoja lähteä toteuttamaan kampanjaa. Kampanja onnistuikin olemaan sopivasti aito ja rosoinen, mutta kuitenkin laadukas ja edukseen erottuva, korostaen BC:n henkeä.

Markkinointi kohdistui tänäkin vuonna erityisesti nuorten käyttämille sosiaalisen median alustoille. Näissä tuotimme monipuolisesti niin ikään orgaanista (itse omassa profiilissa seuraajille julkaistua) sekä maksullista markkinointia. Rakensimme lisäksi tänäkin vuonna Yhteishaku-sivuston, jonne kokosimme opiskelijatarinoita sekä hyödyllistä tietoa meistä kiinnostuneille.

Some-alustoilla tehty mainonta herätti hyvin huomiota ja klikkauksia. Erityisesti Instagram ja Snapchat toivat hyvää vierailua ja arvokasta liikennettä verkkosivuille, näistä kahdesta enemmän Instagram. Twitchin bannerimainonnan kautta sivustolle siirtyneet olivat myös hyvin kiinnostuneita tietämään lisää oppilaitoksestamme. Tämä näkyi siinä, että he viettivät jopa Instagramin kautta tulleita enemmän aikaa selaillen BC:n verkkosivuja. 101h-striimihaasteviikon aikana tehtiin myös yhteistyötä vaikuttajana toimivan Eeddspeaksin, eli Eetun kanssa. Pääset lukemaan lisää 101h-haasteesta ja Eeddspeaksista täältä.

Sosiaalisen median alustojen lisäksi kohdistimme viikon mittaiselle ajanjaksolle ulkomainontaa alueille, joista on tullut aiempina vuosina eniten hakijoita Business Collegeen. Ulkomainonnan vähenemisen syynä oli muun muassa vallitseva pandemiatilanne. Vaikka teimme tänä vuonna paljon vähemmän ulkomainontaa, mitä edeltävinä vuosina, hakijatulokset pysyivät hyvinä. Tämä vahvistaa sitä tosiasiaa, että nuoret ovat todellakin somessa.

Tämän vuoden kampanjan aikana tuotimme myös orgaanisia, omille seuraajillemme näkyviä yhteishakuun ja koulutuksiimme liittyviä postauksia aiempaa enemmän sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi TikTok, jossa meillä on 22,1 tuhatta seuraajaa (28.4.2021), on aktiivisessa käytössä puhtaasti orgaanisena kanavana, tietysti opiskelijoidemme ylläpitämänä.

Koulukiertue peruskouluihin on tärkeä osa yhteishaun markkinointia. Tänä vuonna kiertuekäyntien määrä tuplaantui edeltävään vuoteen nähden. Voit lukea lisää koulukiertueesta ja sen tuloksista täältä.

Sisältöjen aitous herättää kiinnostusta ja tuo lähemmäksi

Tämän vuoden kampanjamarkkinoinnissa BC:n nuoret olivat entistä keskeisemmässä ja näkyvämmässä asemassa, mitä aiempina vuosina. Opiskelijoillamme riitti intoa ja ideoita lähteä kehittämään kampanjaa, joten he saivat mahdollisuuden lähteä suunnittelemaan ja rakentamaan oman näköistä sisältöä siihen. Sen lisäksi, että opiskelijat tähdittivät kuvamateriaalia, päävideota sekä itse tuottamiaan kokemusvideoita, he olivat myös esimerkiksi mainosvideon suunnittelutyön takana yhdessä markkinointi- ja viestintätiimin kanssa. Lisäksi he suunnittelivat ja tuottivat itsenäisesti kokemusvideonsa.

Opiskelijoiden tuottamat kokemusvideot herättivät eniten huomiota ja kiinnostusta sekä sitouttivat niin Instagramin kuin myös Snapchatin puolella. Opiskelijat avasivat kokemusvideoissa syitä, jotka olivat saaneet hakemaan Business Collegeen sekä omia mielipiteitään opiskelusta BC:ssä. Näin katsojat pääsivät lähemmäs näkemään ja kuulemaan aitoja kommentteja ja mielipiteitä opiskelijoiltamme. Koska nämä opiskelijoiden itse tuottamat sisällöt toimivat selkeästi parhaiten kaikesta kampanjan aikana käytetystä materiaalista, on pääteltävissä että aito, osittain jopa hiomaton, sisältö toimii todellakin parhaiten some-markkinoinnissa. Opiskelijoille on siis hyvä antaa jatkossakin mahdollisuuksia lähteä suunnittelemaan ja tuottamaan oman näköistä sisältöä.

Näyttöjen lukumäärä on suhteessa mielenkiintoisuuteen: mitä enemmän sisältöjä klikataan, sen parempaa näkyvyyttä sisällöt saavat. Tänä vuonna opiskelijoiden itse tuottamat kokemusvideot herättivät kiinnostusta sekä vuorovaikutusta niiden katsojissa. Tämä on nähtävissä muun muassa varsinaisten näyttökertojen määrästä sekä klikkauksista ja swipe upeista sivustolle.

Teksti: Kirsi Suni ja Sarianne Manninen
Grafiikka: Sarianne Manninen
Kuva: Mitro Härkönen

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi

    Kommentoi