Kirsi Suni

HOK-Elanto osallistuu oppilaitosyhteistyössä tulevaisuuden tekijöiden kasvamiseen

HOK-Elanto käynnistää jo toista yhteistyötä Business College Helsingin kanssa. Se ottaa noin 20 opiskelijaa koko syksyksi 2020 työharjoitteluun (=työpaikalla tapahtumaan oppimiseen) pääkaupunkiseudun Prismoihin ja Helsingin keskustan Herkkuun.

Ensimmäinen pilottikokeilu tehtiin syksyllä 2019. Tällöin 14 toisen vuoden peruskoulupohjaista merkonomiopiskelijaa oli koko syksyn Prisma Triplassa (ennen varsinaista harjoittelua perehdytys HOK-Elantoon pääkaupunkiseudun eri Prismoissa). Heistä 10 jatkoi harjoittelun päättyä HOK-Elannon työntekijöinä. Heistä kuudella on oppisopimus eli he suorittavat liiketoiminnan perustutkintonsa loppuun palkallista työtä tehden.

РOsaltaan yhteistyön rakentamiseen Business College Helsingin vaikuttivat koulutuspoliittiset asiat. HOK-Elanto haluaa kantaa omaa vastuutaan nuorten työllistymisessä ja tukea oppilaitosta. Toisaalta harjoittelu on selkeästi myös rekrytointiväylä, sanoo HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen.

– Nyt HOK-Elannon kanssa vuonna 2019 toteutettu yhteisty√∂malli on erinomainen esimerkki siit√§, miten oppilaitokset pystyv√§t joustavasti tuottamaan pysyv√§√§ ty√∂voimaa yrityksen henkil√∂st√∂- ja osaamistarpeet huomioiden ilman pitki√§ ja kalliita rekrytointitoimenpiteit√§. Olemme halukkaita laajentamaan t√§llaista ‚ÄĚsuorahaku‚ÄĚ opiskelumallia my√∂s muiden toimialojen yritysten kanssa, kuvailee Business College Helsingin asiakkuusjohtaja Vesa Jokela.

Harjoittelusta valmis työntekijä

Harjoittelun my√∂t√§ opiskelija kasvaa hok-elantolaiseksi. Harjoittelun j√§lkeen h√§n on toisaalta viel√§ opiskelija, mutta toisaalta jo valmis hok-elantolainen ‚Äď toisin kuin valmistunut opiskelija, jonka aloitettava uutena ty√∂ntekij√§n√§ alusta. Harjoittelun k√§ytt√§minen rekrytointiv√§yl√§n√§ on my√∂s riskit√∂n vaihtoehto: yrityksell√§ on 4 kuukautta aikaa tutustua opiskelijaan ja opiskelija voi tutustua alaan. Tavallisen rekrytoinnin kautta saattaa olla, ettei valittu ty√∂ntekij√§ ole sopiva tai ala ei olekaan h√§nt√§ varten. Harjoittelun kautta s√§√§stet√§√§n resursseja.

Opiskelijat Elli Airio, Petrus Taipale ja Jenni Oinonen olivat syksyn 2019 pilottiryhm√§ss√§ harjoittelussa Triplan Prismassa. He jatkavat nyt samassa paikassa oppisopimuksella. Kaikki suosittelevat muita opiskelijoita hakemaan uuteen ryhm√§√§n. Elli, Petrus ja Jenni ovat yht√§ mielt√§ siit√§, ett√§ he ovat oppineet arvostamaan enemm√§n kaupan ty√∂ntekij√∂it√§. ‚Äď Olemme oppineet paljon, paljon enemm√§n kuin koulun penkill√§. Olemme oppineet arvostamaan kaupan ty√∂ntekij√∂it√§.

Uuteen syksyn harjoitteluun opiskelijat hakevat harjoittelupaikkoja hakemuksella oppilaitoksen sisällä. Oppilaitos tekee esivalinnan opiskelijoista, jonka jälkeen HOK-Elannon edustajat haastattelevat valitsemansa kandidaatit.

Harjoittelu alkaa yhteisellä perehdytyksellä HOK-Elannon konttorilla. Nyt uudessa yhteistyössä opiskelijan harjoittelupaikka valitaan opiskelijan oman asuinpaikan mukaan. Opiskelija pääsee siis työskentelemään omassa lähi-Prismassaan. Kahden kuukauden jälkeen kaikille on kassaperehdytys.

Lisätietoja:

Kaarlo Virtanen, henkilöstön kehittämispäällikkö, HOK-Elanto, p. 0107660304 kaarlo.virtanen@sok.fi
Vesa Jokela, asiakkuusjohtaja, Business College Helsinki, p. 044 775 6752, vesa.jokela@bc.fi

HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen kertomassa opiskelijoilla syksyn 2020 työharjoittelusta.
Elli Airio, Petrus Taipale ja Jenni Oinonen olivat syksyn 2019 työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa Triplan Prismassa.

Kirsi Suni

- kirsi.suni@bc.fi