Janika Hallikainen

Kevään yhteishaun hakijamäärät nousivat viime vuodesta

Tämän kevään yhteishaussa niin liiketoiminnan kuin myös tieto- ja viestintätekniikan peruskoulupohjaisen koulutuksen kokonaishakijamäärät nousivat.

Yhteishaussa hakijoita oli yhteensä 2364, kun taas viime vuonna hakijoita oli 2185. Liiketoiminnan peruskoulupohjaisen tutkintoon haki nyt 1541 henkilöä ja tieto- ja viestintätekniikan tutkintoon 823 henkilöä. Kokonaishakijamäärä nousi 8,19% viime vuodesta.

Ensisijaisia hakijoita (hakijoita, jotka ovat laittaneet oppilaitoksemme ensimmäiseksi hakutoiveeksi) oli tänä vuonna yhteensä 768, mikä tarkoittaa 1,8 hakijaa yhtä aloituspaikkaa kohden. Liiketoiminnan peruskoulupohjaiseen tutkintoon ensisijaisia hakijoita oli nyt 1,7 hakijaa/aloituspaikka, kun taas tieto- ja viestintätekniikan tutkintoon puolestaan oli 1,99 ensisijaista hakijaa/aloituspaikka.

Viime vuoden hakijamäärään vaikutti ennen kaikkea vuonna 2018 tehty brändimuutos. Tänä vuonna panostettiin entistä enemmän hyvin kohdennettuun markkinointiin. – Halusimme tuoda omien opiskelijoidemme äänet paremmin kuuluviin ja näin myös korostaa viestinnän aitoutta, kertoo markkinointipäällikkö Tajzan Sharif. Opiskelijoiden omien tarinoiden ja kokemusten kautta luotiin yhteys potentiaalisiin hakijoihin.

Markkinoinnissa hyödynnettiin lukuisia sosiaalisen median kanavia kuten Instagramia, Snapchatia, Facebookia sekä Demi.fi-sivustoa. Myös suoratoistopalvelu Twitch koettiin erityisen hyödylliseksi kanavaksi koulutusmahdollisuuksien mainostamiseen. Twitch-kanavalle striimattiin myös kevään yhteishaun ensimmäisellä viikolla tapahtunut 100 tunnin pelihaaste, jossa pelaajat pääsivät suoraan kommunikoimaan potentiaalisten hakijoiden kanssa (lue lisää »). Syksyllä 2019 oppilaitokselle tehtiin lisäksi oma TikTok-tili (@bchelsinki), jonka suosio ylitti lopulta kaikki odotukset. – TikTok-profiilimme suosio lähti räjähdysmäisesti kasvuun, Sharif lisää.

Markkinoinnin ja viestinnän strategian tavoitteena on ollut lisätä tietoisuutta oppilaitoksestamme nuorten keskuudessa. Kevään yhteishaun tulosten perusteella voimme todeta tämän onnistuneen, sillä Business College Helsinki on monelle hakijalle potentiaalinen vaihtoehto tulevaksi opiskelupaikaksi.

    Janika Hallikainen

    - janika.hallikainen@bc.fi

    Kommentoi