Business College Helsinki

Mediatiedote: Suomen Liikemiesten Kauppaopisto aloittaa kokeilun: Opiskelijat opettavat henkilöstölle, miten oppilaitoksen asiakaskokemusta voidaan parantaa

Alkusyksyllä 2017 Suomen Liikemiesten Kauppaopisto aloittaa rohkean uuden kokeilun. Oppilaitos rekrytoi opiskelijoistaan noin 15 hengen ryhmän, joka tulee vastaamaan koko koulun tasolla opiskelijakokemuksen kehittämisestä. Opiskelijat analysoivat palvelumuotoilun menetelmin koulun tuottamaa asiakaskokemusta. Opiskelijat keräävät käyttäjätietoa, jonka pohjalta opiskelijaryhmä ideoi ratkaisuideoita asiakaskokemuksen parantamiseksi.

Näiden pohjalta opiskelijat vetävät henkilöstölle työpajoja, joissa fokuksessa on erityisesti oppilaitoksen kulttuurin ja palveluiden kehittäminen vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin. Työpajoissa muotoillaan arjen toimintatapoja, Nanohabiteja, joilla uusi kulttuuri konkreettisesti kasvaa jokapäiväisessä työssä ja kanssakäymisessä.

Uusi ammatillisen koulutuksen laki (reformi) tulee myös korostamaan asiakaslähtöisyyttä. Oppilaitos lähtee aidosti hakemaan asiakkaiden kautta muutosta toimintakulttuuriin.

– Meillä on vahva halu kulttuurin muutokseen. Meidän pitää jatkuvasti löytää uusia tapoja lähestyä opiskelijoita. Emme voi enää ajatella, että kaadamme tietoa opiskelijoiden päähän. Opiskelijakohtaamiset, tunteet ja nuorten antamat merkitykset ovat nousseet yhtä merkittävämpään asemaan, Suomen Liikemiesten Kauppaopiston rehtori Antti Loukola toteaa.
– Haluamme jatkossa ajatella uusiksi tapaamme vuorovaikuttaa opiskelijoiden kanssa. Erityisesti haluamme panostaa opiskelijakokemuksen parantamiseen. Kukaan muu ei voi olla sen alan ekspertti kuin opiskelijat itse. Siksi teemme opiskelijakokemuksen kehittämistä opiskelijoiden johdolla.

Opiskelijoiden kehittämistyötä ohjaa 15/30-toimiston palvelumuotoilija Satu-Mari Jansson.
– On todella hienoa, että Suomen Liikemiesten Kauppaopisto lähtee kehittämään asiakaskokemusta näin rohkeasti uudella tavalla ja ennakkoluulottomasti, toteaa Jansson.
– Tavoitteenamme on syksyn aikana viedä ideoita käytäntöön mahdollisimman nopeasti niiden toimivuuden testaamiseksi. Koulu pääsee parantamaan asiakaskokemusta ja opiskelijoille palvelumuotoilullisesta osaamisesta tulee varmasti olemaan hyötyä työllistymisessä ja jatkossa sitten heidän toimiessa työelämässä.

Lisätietoja:
Antti Loukola, rehtori
Suomen Liikemiesten Kauppaopisto
antti.loukola@businesscollege.fi
050 377 8734

Satu-Mari Jansson, palvelumuotoilija
15/30
satu-mari.jansson@1530.fi
040 596 1678

 

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi