Business College Helsinki

Mitä vanhemmat haluavat tietää – Case: Työpaikalla tapahtuva oppiminen

Ammatilliseen koulutukseen kuuluu olennaisena osana työpaikalla tapahtuva oppiminen. Ammattitaitoa hankitaan aidossa työympäristössä.

Kaikki peruskoulupohjaiset opiskelijat ovat kaksi erillistä jaksoa työpaikalla.

Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat ovat työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa seuraavasti:

• ensimmäisen lukuvuoden viimeiset 9 viikkoa: webohjelmointiin ja peliohjelmointiin erikoistuvat opiskelijat
  • toisen vuoden syksyllä viimeiset 9 viikkoa ennen joululomaa: kyberiin sekä ICT-tukeen erikoistuvat opiskelijat
  • koko kolmannen vuoden kevätlukukausi: kaikki tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat ovat työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa

Liiketoiminnan opiskelijat ovat työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa koko toisen vuoden syyslukukauden sekä kolmannen vuoden kevään.

Työpaikan hakeminen

Meillä on hyvät ja pitkäaikaiset yhteistyösuhteet pääkaupunkiseudun yrityksiin, joista moni tarjoaa opiskelijoille työharjoittelupaikkoja. Opiskelija voi selailla avoimia paikkoja opiskelijoiden käytössä olevasta Wilma-järjestelmästä. Opiskelija voi myös hakea muihin kiinnostaviin työpaikkoihin. Työpaikassa pitää päästä tekemään sellaisia työtehtäviä, jotka liittyvät opiskeluihin.

Työpaikan löytäminen vaatii oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta, ja opiskelijan on itse oltava yhteydessä sinua kiinnostaviin yrityksiin. Apua saa työelämä- ja urapalveluista Futurasta.

Opiskelija voi tehdä työharjoittelunsa myös ulkomailla. Meillä on hyvä yhteistyöverkosto. Opiskelija voi saada apurahaa matka- ja elinkustannuksiin oppilaitokselta ja/tai toiselta omistajaltamme Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Säätiöltä.

Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta tehdään joko koulutussopimus tai oppisopimus. Yleensä työjakso on palkatonta, jolloin on kyse koulutussopimuksesta. Opiskelija saa myös ateriatukea jokaiselta työssäolopäivältä. Yrityksen kanssa voidaan kuitenkin solmia myös oppisopimus, jolloin opiskelija saa palkkaa ja on työsuhteessa yritykseen. Tällöin opiskelija ei voi kuitenkaan saada opintotukea.

Erinomainen tilaisuus

Työpaikalla tapahtuva oppiminen on erinomainen tilaisuus saada jalka oven väliin työelämään. Hyvin hoidettu työpaikalla tapahtuva oppimisen ansiosta opiskelija voi saada osa-aika- tai kesätöitä tai jopa vakituisen työpaikan (erityisesti viimeisen vuoden työharjoittelun jälkeen).

Olemme nyt kahtena vuonna tehneet yhteistyö HOK-Elannon kanssa. He ovat kerrallaan ottaneet 10-20 toisen vuoden liiketoiminnan opiskelijaa työharjoitteluun.

Teemme vastaavaa yhteistyötä myös K-ryhmän kanssa.

Kolme merkonomiopiskelijaa kolmannen vuoden työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa

Business College Helsinki

Päätoimittaja - viestinta@bc.fi