Slush Youth tiloissamme 1.12.2016: Lue tapahtuman tiedote

Nuorille oma SLUSH

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja Aalto yliopiston yrittäjyysyhteisö Aalto Entrepreneurship Society (Aaltoes) järjestävät nuorille kansainväliseen liiketoimintaan innostavan Slush Youth -tapahtuman.
Slush Youth järjestetään Suomen Liikemiesten Kauppaopiston (SLK) tiloissa, Helsingin Pasilassa. Paikalle saapuu 300 lukiolaista ympäri Suomea ja Ruotsia. Nuoret pääsevät harjoittelemaan eri yritysten järjestämissä workshopeissa tulevaisuuden kannalta merkittäviä taitoja, kuten ohjelmointia ja somen käyttöä liiketoiminnassa. Päivän päätteeksi nuoret pääsevät SLUSHiin imemään itseensä Euroopan suurimman startup -tapahtuman tunnelmaa.

Lisää työelämä- ja yritysyhteistyötä lukioon

Slush Youth vastaa nuorten haluun tutustua kansainväliseen liiketoimintaan ja startup -maailmaan, ja oppia jo nyt sellaisia tulevaisuuden taitoja, joita perinteinen lukio-opetus ei pysty tarjoamaan. Tänä vuonna luvassa on neljä workshopia: koodaus (Mehackit), markkinointi (Lidl), yritysten sosiaalisen median käyttö (A-lehdet) sekä vastuullisuus liiketoiminnassa, jota koordinoi metsäalan yritys UPM. Workshop on UPM:lle yksi keino tehdä uudenlaista oppilaitosyhteistyötä.

– Kaikki mahdollisuudet, joissa nuoret pääsevät harjoittelemaan käytännön työelämä-, yrittäjyys- ja yhteiskuntataitoja edistävät nuorten valmiuksia päästä kiinni nopeasti muuttuvaan työelämään, UPM:n sidosryhmäjohtaja Pirkko Harrela toteaa.

Tulevaisuuden taidot keskiössä

Slush Youthiin osallistuu opiskelijoita yhteensä 25 lukiosta. Jokaisessa ryhmässä yksi nuori toimii ryhmänjohtajana. TATin projektikoordinaattori Julia Ketola kertoo tiimityön, verkostoitumisen ja kielitaidon olevan myös keskeisiä tapahtumassa karttuvia taitoja.

– Olemme jakaneet nuoret ryhmiin niin, että maantieteellinen hajonta on mahdollisimman suurta. Yhdessä pienryhmässä voi olla opiskelijoita Iisalmelta, Tukholmasta, Huittisilta, Vantaalta ja Rovaniemeltä, Ketola selittää.

Yhteisenä kielenä tapahtumassa on englanti. Lidl Suomi Ky:n vastuullisuusasiantuntija Maija Järvisen mukaan on tärkeää innostaa nuoria rohkeasti ideoimaan uusia ratkaisuja ja toimintatapoja.

– Lidlissä on aidosti kansainvälinen työympäristö ja rohkea kokeilemisen kulttuuri. On tärkeää, että nuoret oppivat kansainvälisestä liiketoiminnasta jo lukiossa. On hienoa olla mukana tarjoamassa näitä kokemuksia ja innostamassa tulevaisuuden kansainvälisiä tekijöitä, Järvinen kertoo.

Tulevaisuuden megatapahtuma?

Slush Youth järjestettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa ja suuren suosion vuoksi tämän vuoden osallistujamäärä tuplattiin. Silti tänäkään vuonna kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.
Tapahtuma on osa kansainvälisen liiketoiminnan kursseja, joita TATin hanke Yrityselämän nuoret sukupolvet pilotoi 20 lukiossa ympäri Suomen. TAT tarjoaa kurssit ilmaiseksi kaikkien lukioiden käyttöön lukuvuodesta 2017 alkaen.

– Pidämme Slush Youthin jälkeen SLUSHin kanssa palaverin jossa katsotaan, mihin suuntaan tapahtumaa lähdetään kehittämään. Vaihtoehdot ovat huikeita, esimerkkinä konseptin laajentaminen vaikkapa Aasiaan, Ketola kertoo.

Julia Ketola
Taloudellinen tiedotustoimisto TAT