Business College Helsinki

Tuore merkonomi aloitti myynnin ammattitutkinnon: ”Paljon hyvää asiaa pienessä paketissa”

Mika Liikala valmistui viime keväänä oppilaitoksestamme merkonomiksi ylioppilaspohjaisesta koulutuksesta. Sen jälkeen hän aloitti myynnin ammattitutkinnon koulutuksen. Koulutus painottuu some-osaamiseen.

Mika Liikala

Mika Liikala

Mika toimii tällä hetkellä yrittäjänä SportLink Oy:ssä kolmen yrityskumppaninsa kanssa. SportLink.fi toimii urheilijoiden kohtaamispaikkana (tällä hetkellä sivusto keskittyy joukkueurheiluun). Nettisivustolla on mm. ilmoitusosio, jossa pelaajat, valmentajat, joukkueet ja seurat voivat etsiä ja kontaktoida toisiaan. Lisäksi sivuilla on varustepörssi, jossa käyttäjät voivat ostaa ja myydä urheilu- ja liikuntavarusteitaan. SportLinkin kehittäminen aloitettiin syksyllä 2015 ja varsinainen toiminta alkoi sivuston julkaisemisen myötä keväällä 2016.

– Lapsena en harrastanut lainkaan urheilua, ei vaan kiinnostanut. Sitten kiinnostuin veljen kautta lätkästä. Kaveriporukalla alettiin sitten pelata salibandya. Meillä on Sählyässissä aivan loistava ilmapiiri; hyvät pelaajat neuvovat vasta-alkajia. Monesta keskiverrosta pelaajasta onkin kasvanut huippupelaaja, kun ei ole tarvinnut pelätä epäonnistumista, pilkkaa tai kritiikkiä. Tälläinen ryhmädynamiikka palvelee mielestäni parhaiten sekä yhteisöä että yksilöä, Mika kertoo.
– Urheilun ja liikkumisen riemu hyvässä joukkueessa ja positiivisessa ilmapiirissä on asia, jonka toivoisin jokaisen kokevan. Tämän vuoksi minusta on luontevaa olla osana SportLinkia, jonka tavoitteena on innostaa ihmisiä liikunnalliseen sekä aktiiviseen elämäntapaan.

SportLink Oy:n toimitusjohtajana toimii Kalle Harjunpää. Koodaamisesta vastaavat Jon Koivula ja Teemu Eronen. Mika vastaa yrityksessä markkinoinnista, sisällön tuottamisesta ja graafisesta suunnittelusta: – Graafisessa suunnittelussa olen aika pitkälti itseoppinut. Seuraan päivittäin, miten eri alojen ammattilaiset toteuttavat graafista suunnittelua. Minulle on hyvin tärkeää, että työni jälki on viimeistellyn näköistä.

SportLinkin lisäksi Mikan meriittilistalta löytyy mm. jääkiekkoseura KalPan maalivahdin Samu Perhosen maskin suunnittelu kaudella 2015-2016 sekä oman salibandyseuran Sählyässien logot, paidat ja sosiaalinen media. Lisäksi jääkiekkoseura Espoo Blues käytti Mikan suunnittelemia kuvia mainostaessaan Kannattajan juhlapäivä -teemaottelua vuonna keväällä 2016.

Hyvät eväät

Miksi nuori mies valitsi aikoinaan merkonomikoulutuksen? – Jokainen valitsee oman polkunsa. Koin, että aloittaessani minulla on vielä mahdollisuus tehdä jotain muuta, jos liiketalous ei olekaan minun alani. Yo-merkonomikoulutus on riskitön vaihtoehto, sillä se ei vaikuta AMK/yliopistotason ensikertalaisuuteen mitenkään. Ensikertalaisuuden menettäminen hankaloittaisi siirtymistä muihin opintoihin, jos valittu ala ei tuntuisikaan omalta. Suomen Liikemiesten Kauppaopistosta sain hyvät eväät jatkoon, Mika kuvailee.

Yrittäjyys kulkee Mikalla suvussa, hän on jo neljännen polven yrittäjä. Ajatus yrittäjyydestä tuli kuitenkin armeijakaveri Kalle Harjunpään kautta. Jääkiekkovalmentajana Espoo Bluesin B-junioreissa toimiva Harjunpää esitteli idean SportLinkista Mikalle eikä ajatusta yrittämisen aloittamisesta yhdessä tarvinnut sen kauempaa miettiä. Unelmana on urheilun ja markkinoinnin yhdistäminen ja tämän SportLink on mahdollistanut. – SLK:ssa sain vahvistuksen omalle suunnalle. Erityisesti hyötyä oli lehtoreiden Elina Wallinin ja Sinikka Luttisen markkinoinnin opinnoista.

Merkonomikoulutuksen toisen työssäoppimisjakson Mika suoritti omassa yrityksessä. Hän kiittelee oppilaitoksen tukea nuorelle yrittäjälle: – Saimme Sinikka Luttiselta erittäin hyvää sparrausta yrityksen suunnitteluvaiheessa. Mahdollisuus suorittaa työssäoppiminen omassa yrityksessä oli SLK:lta meidän kannalta todella arvokas päätös.

Oma isä mentorina

Sosiaalisen median hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa on tullut tutuksi Mikalle jo SportLinkin alkuaikoina. Ensin yritys lähetteli meilejä urheiluseuroille ja heidän edustajilleen. Yksityishenkilöiden tavoittamisessa on eniten hyötyä ollut Facebook-mainonnasta. Suhteellisen pienellä rahallisella panostuksella tavoitettiin tuhansia potentiaalisia käyttäjiä.

– Seuraan mielenkiinnolla sosiaalisen median uusien ulottuvuuksien löytämistä ja uusia ilmiöitä Suomessa ja ulkomailla. Minusta on mahtavaa nähdä mitä kaikkea ihmiset keksivät tuodessaan itseään tai edustamaansa yhteisöä positiivisessa valossa esiin. Some on valtavan suuri voimavara.

Jokainen myynnin ammattitutkinnon, some-osaaja-koulutuksen suorittaja hankkii itselleen mentorin. Mikan mentorina toimii hänen oma isänsä, jolla on pitkä kokemus niin mentorina kuin yrityskummina toimimisesta. Mutta että 66-vuotias isä some-osaajan mentorina? – Faija on aina ollut kiinnostunut erilaisista ilmiöistä. Häneltä olen myös oppinut ajatuksen elinikäisestä oppimisesta ja siitä, miten aina voi ja kannattaa kehittää itseään. Faija on ottanut haltuun monet sosiaalisen median kanavat jo ennen minua. Tällä hetkellä hänen tutustumiskohteenaan on Pokémon Go, Mika naurahtaa.

Isän kanssa Mika on keskustellut yrityksen tavoitteista: – Kun tavoitteet on kirjattu ja matka niitä kohti on suunniteltu, on helpompi aloittaa työ tavoitteiden saavuttamiseksi, Mika muistuttaa.

Myynnin ammattitutkinnolta Mika odottaa ammattilaisten kokemuksia siitä, mikä somessa toimii ja mikä ei. – Ihmettelen opinto-ohjelmaa katsoessani, miten hyvin niin paljon asiaa on saatu niin pieneen pakettiin.

Jo aloituspäivänä Mikaan teki vaikutuksen LinkedIn-vaikuttaja Tom Laine. – Tulen varmasti kuulemaan koulutuksessa paljon mielenkiintoisia asioita ja ajatuksia, jotka eivät olisi muuten tulleet itselleni mieleen.

SportLinkissa toimimisen lisäksi Mika tekee töitä MicroMedia Oy:lle. Hänen työtehtävänään on soittaa eri yritysten edustajille ja sopia tapaamisaikoja. Vaikka Mika sosiaalinen kaveri onkin, ei ajatus ventovieraille soittamisesta ollut alkuun helppo: – Puhelintyön tekeminen ei tosiaan ollut mukavuusalueellani ennen kuin aloitin, mutta juuri siksi päätin ylittää itse itselleni asettamani esteet ja oppia hyväksi ja rohkeaksi soittajaksi työn kautta. Omien esteideni ylittäminen motivoi minua.
– Me ihmiset pelkäämme usein uusien, epämukavilta tuntuvien asioiden aloittamista ja ottamista haltuun. Jätämme paljon asioita tekemättä koska pelkäämme ja tunnemme olomme epävarmaksi. Mutta epämukavuusalueesta voi tehdä mukavuusalueen omalla päättäväisyydellään ja rohkeudellaan. Jokainen meistä on oma pahin esteensä ja epäilijänsä – itsensä voittamisella voittaa myös usein myös elämässä, työssä ja harrastuksissa. Uskon vahvasti mietelauseeseen ”Ole paras versio itsestäsi mitä voit olla”.

Myynnin ammattitutkinto, some-osaaja, käynnistyi keväällä 2016. Koulutus kestää noin 1,5 vuotta.

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi