Työssäoppimisyrityksen ajatuksia: Nuorissa on voimaa

Kirjoittanut Kissconsulting Oy

”Nuorissa on voimaa, ideoita ja potentiaalia. Jos meille käy niin, että taloushaasteiden pelossa emme ota nuorta voimaa remmiin, jääkö nuorelta mahdollisuus tutustua työelämään? On tärkeää ottaa harjoittelijoita töihin yrityksiin. Miten muuten nuoret pääsevät tutustumaan työpaikkoihin, jos heille ei anna mahdollisuutta siihen. Työllistyminenkin saattaa hankaloitua, jos ei ole yhtään kokemusta yritysympyröistä”, toteaa Kissconsultingin toimitusjohtaja ja osakas Maarika Maury.

”Työelämän haasteet muuttuvat jatkuvasti. Teknologia kehittyy huimaa vauhtia ja robotit ovat pian luonnollinen osa arkeamme. Pitäisi olla aikamoinen ennustaja, että tietäisi, mitä ammatteja nuorille on tulevaisuudessa tarjolla. Vaikka digitaalisuus kasvaakin koko ajan, uskon, että perinteisille palveluammateillekin on kysyntää. Monet nuoret opiskelevat useita ammatteja tai hankkivat useamman tutkinnon. Moniosaajia tarvitaan, ja varmastikin kokeilemalla löytyy se oma juttu. Menestyäkseen on nuoren hankittava sosiaalisia taitoja ja verkostoiduttava. Työharjoittelu on siihen oivallinen mahdollisuus”, toteaa Maury.

Motivoituneet nuoret ovat mitä mainiompia oppijoita. He omaksuvat asiat nopeasti ja heille kaikki tekniikka on tuttua. Ovathan nuoret jo lapsesta saakka tottuneet tietokoneisiin ja kaikenlaisiin teknisiin härpäkkeisiin. Kaikkea kokemusta ei vielä ole, mutta toisaalta he voivat nähdä asiat uusilla tavoilla, uusin silmin ja joskus tuoda uudenlaisen asiakkaan ääntä.

Joskus nuorten ideat tyrmätään, ennen kuin niitä on edes kunnolla esitetty. Konkarit kommentoivat uudistusideoita tiuskaisemalla tyyliin: ”ei tällä alalla kuule noin voi tehdä, täällä tehdään niin kuin aina on tehty”, ja samalla silmän muljautuksella ilmentää, että ideat eivät tosiaankaan ole toivottuja. Suut menevät harjoittelijoilla nopeasti kiinni ja kaikki se hyvä, mitä heistä voisi saada irti, jää hyödyntämättä.

Harjoitteluaikana on tärkeää saada myös palautekulttuuri toimimaan, ja mieluummin kahdensuuntaisesti. On hyvä, että konkari neuvoo ja opastaa nuorta, jotta nuori pääsee heti jyvälle työstä ja talon tavoille. Tärkeää olisi myös huomioida, että uusi tulokas voi antaa yhtä hyvin palautetta viisikymppisille yritysmaailman konkareille, vaikkapa myynti- tai esiintymistilanteissa. Nuorta olisi hyvä rohkaista kertomaan ajatuksiaan ja ideoistaan. Moni asia on voinut olla sellainen, joka on toistettu vuosia, tai vuosikymmeniä samalla, ehkä väärälläkin tavalla. Rohkea nuori saattaa olla se, joka ensimmäisen kerran ottaa asiat esille, jos tälle annetaan mahdollisuus.

Työelämässä verkostoituminen on tärkeää. Nuoreten sukupolvi kasvaa kovaa vauhtia ja on pian päättävissä asemissa. Nuoret on hyvä tutustuttaa mahdollisimman laajasti eri tahoihin. Hyöty voi olla molemminpuolinen. Ehkäpä harjoittelijat ovat meidän tulevia asiakkaita tai yrityksemme suosittelijoita. On hyvä pitää mielessä, että skeittavaat lökäpöksyt ovat tulevaisuuden johtajia.

Kissconsultingin työssäoppija Ilmari Tiainen

Kissconsultingin työntekijöiden joukkoon on syksyllä tullut mukaan innokas harjoittelija. Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa merkonomiksi asiakaspalvelun ja myynnin osaamisalassa opiskeleva Ilmari Tiainen työskentelee Kissillä puolen vuoden ajan tehden kaikenlaisia töitä.

”On tärkeää, että nuoret pääsevät työharjoitteluun tai työssäoppimaan, koska siinä pääsee tekemään ihan oikeita töitä, kontaktoimaan asiakkaita, pohtimaan markkinointia ja asiakaspalvelua”, kommentoi Ilmari Tiainen työssäoppimisjaksoaan.

”On mukavaa olla osa energistä työyhteisöä, tavata mielenkiintoisia ihmisiä ja tutustua kokonaisvaltaisesti yritysmaailmaan. Kissconsultingissa päivät eivät ole koskaan samanlaisia ja pääsen tekemään ihan oikeita töitä, jatkaa Ilmari. ”Olen saanut hoitaa asiakasyhteyksiä, osallistua palavereihin ja valmennuksiin. Olen osallistunut myös myynti- ja markkinointityöhön, sopinut tapaamisia asiakkaiden kanssa ja minut on otettu myös mukaan asiakastapaamisiin. Pääsemällä mukaan asiakaskäynneille, sain konkreettisesti nähdä sen, että harjoitteluaikana solmituista suhteista on tulevaisuudessa hyötyä. On hyvä, että harjoitteluajasta jää hyvä jälki kaikin puolin”, Ilmari kertoo.

”Olen saanut nähdä läheltä, miten yritysmaailmassa toimitaan ja mitä kaikkea osaamista työelämässä tarvitaan. Aika on ollut tosi mielenkiintoista. Kiitos kohtaamilleni asiakkaille mukavasta suhtautumisesta, vaikka ihan kaikkea ei aina ole tiedettykään. Myös työpaikalla minua kohdellaan kuin ketä tahansa muutakin työntekijää, minulle annetaan vastuuta ja olen yrittänyt tehdä parhaani, että olisin luottamuksen arvoinen”, Ilmari kertoo. ”Harjoittelussa on myös tärkeää, että saa palautetta. Ilman palautetta ei voi tietää, missä asioissa olisi parantamisen varaa. Ja on mahtavaa saada hyvää palautetta, se kannustaa minua ja teen asiat vieläkin paremmin”, kertoo Ilmari.

”Ilmarista onkin tullut luonnollinen osa meidän työyhteisöä. Jo työssäoppimisjakson alusta lähtien korostettiin, että tämä ei ole harjoittelua, vaan tämä on oikeaa työtä. Meidän mielestä on tärkeää antaa nuorelle mahdollisuus tutustua yritykseemme ja tapaamme toimia. Motivoituneet nuoret ovat parasta maaperää oppimaan uusia asioita. Ja he voivat olla myös asiakkaitamme tulevaisuudessa”, kertoo Maarika Maury.

Huolellinen suunnitelma harjoittelujaksolle helpottaa kaikkia

”Harjoittelu-/työssäoppimisjaksolle on hyvä tehdä kunnon perehdyttämissuunnitelma. Harjoittelijan tai työssäoppijan kanssa on hyvä yhdessä miettiä, mitkä ovat hänen tavoitteet ja ambitiot, ja huomioida ne työtehtävissä. Harjoittelujakso on hyvä jäsentää huolellisesti, silloin molemmat osapuolet saavat paremman hyödyn harjoittelusta, kertoo Kissconsultingin asiakkuusjohtaja Juha Valkamo.

”Ilmari on sosiaalinen ja reipas kaveri ja tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa. Ilmari tuli mukaani asiakastapaamiseen, jonka hän oli itse sopinut. Tapaamisen päätteeksi Ilmari ja asiakas keskustelivat harjoittelusta ja siitä, miten se voi vaikuttaa tulevaisuuden työpaikkaan. Keskustelun aikana selvisi, että tämänpäiväinen asiakas oli itse ollut harjoittelijana yrityksessä, jossa nyt työskenteli”, kertoo Juha Valkamo.

”Tapaaminen asiakkaan kanssa oli tosi mielenkiintoista. Nyt näin itsekin, miksi verkostoitumien on tärkeää ja mitä hyötyä harjoittelusta on. Onhan se hienoa, jos työpaikka löytyisikin työssäoppimispaikan kautta. Koskaan ei voi tietää”, toteaa Ilmari Tiainen.

Ilmari Tiainen

Olen Ilmari Tiainen, 23 vuotta vanha ja opiskelen merkonomiksi Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa. Valmistun tammikuussa 2016. Vapaa-aikanani pelaan jalkapalloa ja vietän aikaa ystävieni kanssa. Olen pelannut jalkapalloa 6-vuotiaasta lähtien ja pelaan tällä hetkellä miesten kolmosdivisioonassa. Urheilu on aina ollut osa elämääni, mielestäni se on hyvää vastapainoa työelämälle. Toivon että tulevaisuudessa tekisin työtä, joka liittyisi bisnespuoleen. Olen myös hakemassa ensi vuoden puolella Kauppakorkeakouluun, jonka opeilla uskon löytäväni unelma-ammattini. Hain myös syksyllä ammattikorkeakouluun lukemaan liiketaloutta. Kissconsultingissa olen oppinut paljon uusia taitoja ja olen saanut tutustua uuteen alaan. Työskentely on ollut antoisaa ja olen saanut työskennellä hyvässä ja asiantuntevassa ympäristössä.

Ilmarin motto: Ole tunnollinen ja tee aina parhaasi.