Vahvistamme pedagogista kehittämistä – yhdessä ja vuorovaikutuksessa

Business College Helsingissä jaettiin rehtorin ja toimitusjohtajan tehtävät vuoden 2022 heinäkuun loppuun. Aiemmin Antti Loukola on hoitanut kumpaakin tehtävää. Loukola jatkaa toimitusjohtajana ja rehtorin tehtäviin hallitus on nimittänyt Antti Siraisen.

Toimitusjohtajan tehtävissä painottuu strateginen kehittäminen, sidosryhmäyhteistyö ja vaikuttaminen. Toimitusjohtaja vastaa siitä, että talous ja puitteet toimivat.

Rehtorin tehtävässä painottuu erityisesti pedagoginen kehittäminen. Rehtori vastaa siitä, että oppilaitoksen operatiivinen toiminta on laadukasta ja olemme pedagogisissa ratkaisuissamme edelläkävijä.

Rohkeasti kokeilemaan

Me pyrimme vahvistamaan pedagogista kehittämistä. Tunnistamme erilaisia opiskelijaryhmiämme; oppivelvollisuus on eri asia kuin jatkuvan oppimisen maailma. HOKS-keskustelut ovat tärkeitä tilaisuuksia; hyvin tehtyinä ne ovat opiskelijan motivaatiotilaisuuksia.

Business Collegen etu on, että meillä on vain kaksi alaa; pystymme helposti saman katon alla pohtimaan, miten voimme arvioida ja kehittää.

– Haluamme rohkaista ja mahdollistaa opettajia kokeilemaan erilaisia tapoja opettaa. Opettajan täytyy miettiä, mikä on ryhmälle ja yksittäiselle opiskelijalle parasta, Antti Sirainen sanoo.

Business Collegessa on tiimimäinen tapa toimia. Opettajat saavat toisiltaan tukea ja yhdessä pohditaan ratkaisuja ja toimintatapoja. – Kaverille voi kilauttaa, kun tarvitsee apua tai toisen mielipidettä.

Vuorovaikutusta monella tasolla

Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa – ja sitä on meillä monella tasolla: – Opettajat ovat keskenään vuorovaikutuksessa, he ovat opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja opiskelijat myös keskenään. Vuorovaikutus korostuu aikuisryhmissä, joissa koulutus on keskustelua ja valmentamista enemmän kuin opettamista. Yhteisön ja yhdessä tekemisen voimaa ei voi liikaa korostaa, Sirainen ja Loukola painottavat.

Business Collegessa aiotaan myös kehittää palautetta, niin sen antamista kuin ottamistakin. Positiivista palautetta ei ole koskaan liikaa. – Meillä pitäisi oppia siihen, että aina kun oppija onnistuu, pitäisi kehua.

Tärkeä yritysyhteistyö

Yhteistyö yritysten kanssa on tärkeää. Yrityksiä kontaktoidaan opettajatiimeittäin, tässä on tukena FUTURA ja partneruustiimi. Tässäkin olennaista on vuorovaikutteisuus: – Tavoitteena on vuorovaikutteisuus, jotta saadaan tietoa, mitkä ovat yrityselämän osaamistarpeet. Kehitämme myös työpaikkaohjaajien koulutusta.

Pääkaupunkiseudulla pitää jatkuvasti lunastaa yhteistyö yritysten kanssa. Muualla Suomessa tietyn yrityksen ja ammatillisen oppilaitoksen välillä voi olla vahva symbioosi. – Pääkaupunkiseudulla tilanne on toinen eikä monopolia tietyn koulutuksen järjestäjän kanssa voi olla.

– Tärkein asiakkaamme on opiskelija ja hänen hyvä. Työelämä tuo opiskelijalle mahdollisuudet ja valmiuksia oppia työssä, Antti Loukola korostaa.

Loukola ja Sirainen korostavat luottamuksen merkitystä: – Me luotamme kaikkiin toimijoihin. Aina voi ajatella eri tavalla; se ei tarkoita sitä, etteikö luottaisi.