Odotukset ja asiakaskokemus: Tilitoimiston ja kirjanpitäjän valinta

Anu Nylund, Mood of Finland Oy (www.moodoffinland.fi)

Yrittäjyys oli luonnollinen jatkumo omalla urallani ja perustin yrityksen loppuvuodesta 2017- innoissani uudesta tekemisestä! Kaikilta tapaamiltani asiantuntijoilta ja muilta yrittäjiltä sain yhden neuvon: ota heti kunnon kirjanpitäjä, niin sinun ei tarvitse huolehtia ja opetella sinulle vieraita asioita ja voit keskittyä oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Minulle kerrottiin, että kirjanpitäjä osaa ohjata toimintaani, varmistaa, että kaikki tulee hoidettua yritystoimintani kannalta parhaalla mahdollisella tavalla ja verotuskin sujuu parhain päin. Pyysin tarjouksia tilitoimistoilta ja valitsin ison tilitoimiston ajatellen, että osaamista löytyy ja saan käyttööni nykyaikaiset sähköiset järjestelmät.

Odotukseni: Kirjanpitäjä on pienen yrityksen tärkeä tuki, konsultoiva sparraaja ja yrittäjän puolta pitävä asiantuntija. Kerroin odotukseni ja tarpeeni avoimesti tilitoimistoa valitessa – molemmilla kerroilla. Annoin taloushallinnon tilitoimiston käsiin, ja jouduin valitettavasti pettymään; kirjanpidon kirjauksissa oli virheitä, unohduksia oli liian usein, asioideni hoitaminen näytti jäävän isojen konserniasiakkaiden palvelun alle. Toiminimen muuttamien osakeyhtiöksi olikin piinaava ja pitkä prosessi,

vaikka ennakkoon yritysneuvojat kertoivat sen olevan tilitoimistojen rutiinia. Verotuskaan ei mennyt odotusten ja ennakkotietojen mukaisesti. Annoin koko ajan palautetta ja parannuksia luvattiin, mutta lopulta päädyin vaihtamaan tilitoimistoa ja nyt odotukset ovat taas korkealla!

Mitä ajattelen nyt: Ammattilaisuuteen kuuluu vastuunotto. Tilitoimiston pieneltäkin vaikuttavat virheet ovat isoja pettymyksiä pienelle yritykselle. Yrittäjä tarvitsee tukea, ei ylimääräisiä kuoppia matkan varrelle.