Business College Helsinki

Business Class on enemmän työpaikka kuin koulu

Haettuani ja päästyäni Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Business Class- ryhmään, odotin innolla opiskelujen alkua. Koulun mainosvideoilla toistettiin useaan kertaan käytännönläheisempää opiskelua, suhtauduin tähän aika ennakkoluuloisesti.

Opintojen alettua paljastui, että ryhmä, johon minut valittiin, perustuu tiimioppimiseen ja -opettajuuteen. Visiona on, että työstämme erilaisia projekteja tiimeissä ja tiiviissä yhteistyössä yli ryhmärajojen. Opettajat – anteeksi valmentajat kertoivat syksyn tulevista projekteista ja opinnoista. Opinnot alkoivatkin pikkuhiljaa muotoutua ja selkiytyä täällä Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Business Class -ryhmässä.

Heti alkusyksystä aloimme työstää syyslukukauden suurinta projektia. Meille nimittäin oli tulossa lokakuun alussa 14 opiskelijaa vierailulle Hollannista kahden viikon ajaksi. Meidän täytyi järjestää ohjelma koko kahden viikon ajaksi. Jaoimme porukkamme tiimeihin ja jokaisella tiimillä oli oma vastuualue, jotkut saivat omia erityistehtäviä, jos oli osoittautunut luotettavaksi tekijäksi.

Järjestimme vierailuja ja retkiä, välillä pidettiin hauskaakin. Projektin pääkieli oli englanti, ohjelma, kommunikointi, ohjeistus, kaikki käytiin englannin kielellä. Voi sanoa, että siinä englantia oppi puhumalla. Minulla henkilökohtaisesti on huono englanti, mutta kun uskalsin vain ruveta puhumaan, niin huomasin selvää kehitystä, kun yli kahden viikon ajan käytin englantia joka päivä.

Oppiminen Business Class -ryhmässä on siis todellakin käytännön läheistä ja jokaiselle sopivaa. Kun tekemällä opimme ja toteutamme erilaisia projekteja, jokaisen yksilön lahjat tulevat todella paljon paremmin esiin! Täällä otetaan huomioon jokaisen vahvat puolet ja sen mukaan projekteissa jaetaan tehtäviä, toki sitten niitä heikompiakin puolia kehitetään parhaan mukaan. Myös opiskelijat voivat ehdottaa valmentajille uusia ideoita ja mielipiteitään, ne yleensä otetaan tosissaan huomioon.

Itsekin olen useissa projekteissa rohkeasti tuonut mielipiteitä ja ideoitani esiin ja jos ne ovat olleet varteen otettavia, niin niitä on sitten toteutettu.

Henkilökohtaisesti tämä oppimistapa on kaikkein parhain: tekemällä opitaan, jokaisen kyvyt tulevat hienosti esiin ja niitä pääsee toteuttamaan. Valmentajien kanssa voi neuvotella asiasta kuin asiasta ja periaatteena on, että tämä olisi mahdollisimman joustava oppimisympäristö. Joustavuuteen pyritään mahdollisimman monessa asiassa.

Perusoppitunnitkin ovat todella erilaisia ja mielenkiintoisia siinä mielessä, että tehtäviä tehdään joustavasti, voit työskennellä yksin tai ryhmässä. Valmentajat kiertelevät luokassa ympäriinsä auttamassa ja neuvomassa, jos apua tarvitsee. Tehtävät ovat suhteellisen helppoja ja yksinkertaisia. 

Koska käytämme oppimisessa verkko-oppimisalustaa, niin rästitehtäviä on helppo tehdä vaikka kotoa käsin omassa rauhassa.

Matikasta sen verran, että olemme kerranneet syksyn aikana paljon peruskoulussa käytyä matematiikkaa. Olen siitä tosi iloinen, että täällä laskemme niin sanottua ”arkimatikkaa”, jota jokainen oikeasti tarvitsee arkielämässä.

Tiivistettynä opiskelemme täällä joustavasti tiimeissä ja käytännön läheisesti ja asioista voi neuvotella valmentajien kanssa. Jokainen tämän lukenut henkilö voi mielessään verrata meidän oppimisympäristöämme perinteiseen luokkaoppimiseen. Tämä on enemmän työpaikka kuin koulu – kumpi on parempi?

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi