20.3.2025
Yhteishaku: uudet suuntautumispolut kiinnostivat nuoria
Tämän vuoden yhteishaussa tarjosimme liiketoiminnan perustutkintoon hakeville uusia suuntautumisvaihtoehtoja. Uudistus oli selvästi nuorten mieleen, sillä hakijamäärä liiketoiminnan koulutukseemme kasvoi reilusti edelliseen vuoteen nähden!
Uudet suuntautumispolut (Somemarkkinointi & influencerbisnes, Sport, wellness & event management business, Yrittäjyysstartti Finanssialan & myynnin osaaja, Taloushallinnon osaaja ja Supermyyjä) syntyivät osana asiakaslähtöistä tuotekehitystyötä, johon osallistui runsaasti eri toimijoita eri puolilta Business Collegea.
Hyvää palautetta koulukiertueelta
Liiketoiminnan perustutkintoon haki tänä vuonna ensisijaisesti 565 (aloituspaikkoja 248), mikä tarkoittaa 2,3 hakijaa per paikka.
”Sain kouluvierailuilla nuorilta erinomaisen vastaanoton, sillä liiketoiminnan perustutkinnon uudet polut olivat hyvin konkreettisia ja vaihtoehtoja oli selvästi enemmän kuin aikaisempina vuosina. Esimerkiksi Somemarkkinointi & influencerbisnes sekä Yrittäjyysstartti kiinnostivat selvästi nuoria todella paljon”
Kertoo koulukiertueestamme tänä vuonna vastannut Ali Alizadeh. Ali itse valmistuu merkonomiksi Business Collegesta nyt keväällä.
Uusi englanninkielinen koulutus kiinnosti myös
Samaan aikaan yhteishaun kanssa oli ensimmäistä kertaa käynnissä erillinen haku nuorille tarkoitettuun englanninkieliseen liiketoiminnan perustutkintoon. Myös tämä vaihtoehto koettiin mielenkiintoisena: saimme 76 hakijaa (30 aloituspaikkaa).
Tieto -ja viestintätekniikan perustutkintoon tuli puolestaan osalta 234 ensisijaista hakijaa (aloituspaikkoja 186).
Tulevaisuuden osaamistarpeet keskiössä
”Osaamistarpeet muuttuvat tänä päivänä työelämässä nopeasti ja siksi myös yhteistyössä työelämän kanssa tehdyn tuotekehitystyön merkitys korostuu. Kehitystyömme on tuottanut sellaisia osaamisprofiileja, jotka kiinnostavat opiskelijoita sekä työelämän edustajia. Tämä näkyy myös hakijatuloksissa”
Kommentoi Business College Helsingin rehtori/toimitusjohtaja Jaana Lehto.