Business College Helsinki

Mitä kuuluu ”Kiteen pojille”?

Keväällä 2012 oppilaitoksestamme valmistui neljä datanomia, jotka olivat opiskelujensa aikana tehneet jotain siihen aikaan uutta ja poikkeuksellista. He olivat peliohjelmoinnin pioneereja oppilaitoksessamme.

KIDE Entertainmentin Simo Heinonen (vas.), Eppu Peltonen ja Nikke Tapanainen.

KIDE Entertainmentin Simo Heinonen (vas.), Eppu Peltonen ja Nikke Tapanainen.

Eppu Peltonen, Simo Heinonen, Nikke Tapanainen ja Samu Irshed tekivät datanomiopintojen loppupuolella tower defence –tyyppisen Teedee-pelin, jota on ladattu jo noin 500 000 kertaa Windows-puhelimien kaupasta. Peliä valmistelleessaan he olivat Team KIDE. Osakeyhtiön nimeksi tuli KIDE Entertainment. Oppilaitoksessa heistä puhutaan vieläkin Kiteen poikina.

Pojat osallistuivat vapaavalintaiseen opintoon, jossa oli tarkoituksena tehdä Windows-puhelimeen aplikaatio, siis ei peliä. Mutta pojat päättivät toisin.

Sattumaa ja innostusta pelaamiseen

Kelataanpa vähän taaksepäin… Miten Kiteen pojista tuli Kiteen poikia? On aikamoista sattumaa, että porukka edes päätyi datanomiopintoihin.
– Ysiluokalla ei ollut hajuakaan, mihin haen peruskoulun jälkeen. Opo kyseli, että mikä kiinnostaa ja tietokoneet kiinnostivat, Simo kertoo.
– Olin ollut ala- ja yläasteen kuvataideluokalla. Lukio ei kiinnostanut. Totesin, että graafisen alan voin opetella itse, mutta tarvitsen it-puolen koulutusta, Eppu puolestaan kertoo.
– Tämä oli vasta mun neljäs vaihtoehto. Hain media-assistentiksi, mutta taiteellisuus ei riittänyt, Nikke puolestaan kertoo.

Ensimmäisen opiskeluvuoden pojat viettivät eri ryhmissä. Toisena vuonna osaamisalaopinnot yhdistivät porukan. – Me oltiin tutustuttu kyllä sitä ennen toisiimme. Pelattiin joskus samoja pelejä, sieltä tunnistettiin toistemme nimimerkkejä, Simo kertoo.

Nuorille miehille pelit olivat muutenkin tärkeitä oppimisympäristöjä. Oli aihe mikä tahansa, pojat käänsivät harjoituksen pelimaailmaan. Omalle pelille oli selkeä visio: – Haluttiin tehdä peli, jota oli helppo pelata, helppo lähestyä ja jota ei tarvinnut tuijottaa koko aikaa, Eppu kertoo.

Pelin rakentamiseen Windows-puhelimeen lähdettiin aika tyhjästä. Eppu toki oli piirrellyt peligrafiikoita jo aiemmin, mutta vain Nikke oli työskennellyt aiemmin pelimoottorilla. Opettaja ei oikein osannut auttaa pelien tekemisessä, joten pojat opettelivat paljon itse.

– Koulusta saatiin kuitenkin paljon apua. Peliä työstettiin Hackathon-tapahtumassa. Saimme sitten Microsoftilta käyttöömme demolaitteen, jolla pystyimme testaamaan. Viimeisen työssäoppimisjakson suoritimme omassa bisneksessämme ja saimme käyttöömme oman luokan. Yrityksen perustamisvaiheessa saimme neuvoja oppilaitokselta, Eppu summaa.

Uuteen nousuun

Valmistumisen aikoihin pojat rupesivat työstämään uutta peliä seuraavalle Windows-versiolle. Mutta sitten kaikki meni pieleen. Tekniikka vaihtui ja melkein valmis peli ei onnistunut. Siihen loppui porukan innostus.

Mutta sitten vanhasta oppilaitoksesta soitettiin, että kiinnostaisiko Kiteen poikia tulla kertomaan pelialasta Next Step –messuille. Eppu, Simo ja Samu väsäsivät viikonlopussa messuilla pelatun demon. – Aiemmin Nikke oli ainut, joka kunnolla osasi koodata. Nyt meillä oli käytössä Unity, joka on ilmainen, helppo työkalu ja pysyvä tekniikka, Eppu iloitsee. Huom! Unityn käyttöä voi opiskella nyt myös meillä.

Eppu on itsekseen opetellut koodaamista. Hän on alkanut painostaa muita poikia aloittamaan uutta projektia. Neuvottelut on vielä vähän vaiheessa. Nyt suunnittelu on kuitenkin helpompaa, kun Nikke on taas Suomessa.

Stay tuned

Pysähdytäänpä hetkeksi tähän… Mihin Kiteen pojat lähtivät datanomiopiskelujen jälkeen?

Eppu työskentelee Kiasmassa verkkomediasuunnittelija. Hän aloitti Kiasmassa aluperin siviilipalveluksessa. Nikke ja Simokin työskentelivät oman alan töissä siviilipalvelusajan – ja kiittelevät sitä mahdollisuutta. Nyt Nikke opiskelee 3. vuotta Metropoliassa it-insinööriksi. Hän palasi juuri Suomeen 6 kuukauden opiskeluvaihtojaksolta Japanista.

Simo on tyytyväinen duuniinsa sushiravintolassa. – Piti mennä sinne vain kokeilemaan, kun kuulin, että ravintola järjestää kotiinkuljetusta. Simo naureskelee.

Ehkä KIDE Entertainment ja Kiteen pojat jatkaa nyt seikkailujaan pelimaailmassa, kun uusi innostus on löytynyt. – Tarkoituksena on tehdä tätä duunin ohella. Pelikehitys pysyy hauskana harrastuksena, Eppu kertoo.

Pysytään kuulolla.

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi