Marja Wallinmaa

Lähtölaukaus markkinointiuralle

Jatkokoulutuksen valinta on iso päätös toisen asteen tutkinnon suorittaneelle. Moni miettii, miten valinta tulee vaikuttamaan omaan tulevaisuuteen. Digital Marketing Specialistina työskentelevä alumnimme Linda Viljanen kertoo, millaiset lähtökohdat työuralleen hän sai opiskeltuaan englanninkielisessä liiketoiminnan perustutkinnon koulutuksessa. 

Kaupallisen alan opinnot englanniksi 

Linda valmistui Business College Helsingistä merkonomiksi englanninkielisestä koulutuksesta vuonna 2015. Business Collegeen hän tuli lukion jälkeen – ei tosin suomalaisen lukion, vaan amerikkalaisen. Linda nimittäin kävi nelivuotisen high schoolin asuessaan Marylandissa Washington DCn kupeessa. High schoolin aikana syntyi ajatus jatkaa opiskelua englanniksi, vaikka koulu olisikin Suomessa. – Palattuani Suomeen olin vuoden töissä. Äitini oli jostain nähnyt, että Business Collegessa on englanninkielinen liiketoiminnan koulutus ja vinkkasi siitä minulle. Kaupallinen ala kiinnosti, joten totesin, että tämä on minun juttuni, Linda muistelee. 

Kiinnostus markkinointiin syttyi 

– Voin sanoa, että oma työurani alkoi Business Collegen koulutuksesta. Kiinnostus markkinointiin sai alkunsa silloin – kiitos hyvien opettajien ja mielenkiintoisten kurssien. Opinnot kruunasi se, että pääsin tekemään opintoihin kuuluvan harjoittelun tunnettuun mainostoimistoon, hasan & partnersille. Parempaa alkua markkinointiuralle en olisi voinut saada, Linda kertoo. 

Markkinointiin liittyvän innostuksen lisäksi Linda koki, että hän löysi opintojen avulla myös uusia puolia itsestään: – Opintoihin kuului isommassa ryhmässä tehtävä projekti, jossa jokaisella oli oma tehtävänsä. Pääsin tuolloin ensimmäistä kertaa kokeilemaan esimerkiksi projektin johtamista. Se sujui hyvin ja tuntui itselle sopivalta roolilta. Tämä kokemus on ohjannut minua ja vaikuttanut siihen, millaisiin työrooleihin ja -tehtäviin olen myöhemmin hakeutunut. 

Monipuolinen koulutus

Lindan mielestä koulutus antoi hyvät valmiudet toimia erilaisissa kaupallisen alan tehtävissä. Bisnesopinnot esimerkiksi rohkaisivat yrittäjyyteen: – Toimin itsekin hetken aikaa yrittäjänä. En usko, että olisin lähtenyt edes kokeilemaan sitä, jollei minulla olisi ollut sitä tietoa ja ymmärrystä, jota olin opinnoista saanut.  

Opintojen aikana Linda sai kosketuksen myös tapahtumatuotantoon- ja markkinointiin. – Business Collegen opiskelijana olin mukana auttamassa Nordic Business Forumissa. Tein myös lyhyen harjoittelun kulttuuriareena Glorialla. Nämä molemmat vaikuttivat myönteisesti siihen, että pääsin myöhemmin opiskelemaan kulttuurituotannon AMK-ohjelmaan Metropoliaan.   

Myös opiskeluympäristö saa Lindalta paljon kiitosta: – Vielä näin useamman vuodenkin jälkeen voi sanoa, että minulla on opiskeluajalta paljon hyviä muistoja. Opiskelukaverit olivat kivoja ja opetus oli laadukasta. Porukka oli yksinkertaisesti mahtavaa ja tunsin oloni kotoisaksi siellä. 

Business Collegen jälkeen Linda on ehtinyt myös opiskella AMK-tutkinnon.

Parhaat mahdolliset eväät uralle 

Nykyään Järvenpäässä asuva Linda työskentelee Digital Marketing Specialistina helsinkiläisessä Markkinointitoimisto WDS:ssä. Hänen vastuualueeseensa kuuluu mm. mainoskampanjoiden rakentaminen asiakkaiden some-kanaviin ja Googleen sekä asiakassuhteiden hoitaminen ja digitiimin koordinointi. Markkinointi on Lindan juttu. – Odotan aina innolla seuraavaa työpäivää. Business Collegen koulutus antoi minulle parhaat mahdolliset eväät omalle urapolulleni. Otin koulutuksesta silloin irti kaiken mitä siitä pystyi ottamaan, motivaatio oppia oli kova, Linda pohtii. 

Tulevaisuuden osalta Lindalla on myös ajatuksia: – Jonain päivänä, kun kokemusta on vielä enemmän, toivon profiloituvani markkinoinnin yleisasiantuntijaksi. Sellaiseksi alalla tunnetuksi osaajaksi, joka haluaa mielellään jakaa omia kokemuksiaan ja kertoa omasta urapolustaan auttaakseen muita eteenpäin. 

Hakuaika englanninkieliseen liiketoiminnan koulutukseen: Lue lisää.

Marja Wallinmaa

- marja.wallinmaa@bc.fi