Business College Helsinki

Tutustu vuoden 2023 Taitaja-finalisteihimme

Ammattitaidon Suomen mestaruuskisat käydään tänä vuonna Espoossa 8. – 11.5.2023. Business Collegessa kisoihin lähtee tavoittelemaan mitaleita 7 opiskelijaa. Yrittäjyys- ja Pelituotanto-lajit järjestetään parikilpailuina.

Nyt on aika tutustua SM-finalisteihimme. Upeat finalistimme kertovat muun muassa, mikä Taitajissa kiehtoo ja mitkä ovat heidän vahvuudensa kisoissa.

Lajien kuvaukset ovat Taitaja2023-sivustolta.

Yrittäjyys

Kilpailuissa yrittäjyysosaamisella tavoitellaan opiskelijan omaa valmiutta yrittäjyyteen, kykyä etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja sekä opiskelijan tavoitteellista otetta ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja sen vaikutuksista. Opiskelijat kehittävät uuden liikeidean. He laativat liiketoimintasuunnitelman ja esittelevät sen. Lisäksi opiskelijat voivat ratkaista yhteistyöyrityksiltä saatuja toimeksiantoja. Näitä yrityksiä analysoimalla ja kehittämällä ryhmät suorittavat kilpailutehtäviä.

Yrittäjyys-lajin finalistimme ovat toisen vuoden liiketoiminnan kaksoistutkinto-opiskelijat Erika Tanninen ja Ellen Ylimartimo.

– Lähdin Taitajiin tänä vuonna uudestaan, koska meillä Erikan kanssa jäi hampaan koloon viime vuoden tulos, Ellen toteaa. – Tiesimme Ellenin kanssa olevamme parempia kuin viime vuonna, sanoo puolestaan Erika.

Erika ja Ellen lähtivät semifinaaliin varmoin ja rennoin ottein, sillä heiltä löytyi aiempaa kokemusta. Rentous ja itsevarmuus veikin kaksikon pitkälle – semifinaali tuntui helpolle ja tuntunut turhaa stressiä tehtäviä tehdessä.

Erika ja Ellen ovat valmistautuneet finaaliin katsomalla aiempia tehtäviä, ottaneet haltuun laajemmin yritysmaailmassa käytettyjä käsitteitä sekä perehtyneet tämän vuoden Taitajien yhteistyökumppaneihin.

Kummallakin on omat vahvuutensa kisassa. – Vahvuuteni on keskittyminen, en stressaa turhaan, teen kaiken täysillä ja teen parhaani, Ellen sanoo. – Minun vahvuuteni kilpailussa on ehdottomasti kirjoittaminen sekä esiintyminen. Ne taidot ovatkin Yrittäjyys-lajissa tärkeitä, Erika sanoo.

Kisa ei jännitä laisinkaan – tai jännittämistä ei ole ehtinyt ajatella. Erika ja Ellen lähtevät kisaan odottavin ja varmoin fiiliksin!

Tietojenkäsittely

Kilpailijan tulee osata neuvoa työvälineohjelmien käyttöä ja ratkaista esiin tulevia ongelmia työvälineohjelmia käyttäen. Tietojenkäsittely-lajissa Suomen mestaruudesta kisaavat ensimmäisen vuoden liiketoiminnan opiskelijat Kaapo Kuusela ja Meeri Särkelä.

Kaapo lähti kilpailemaan Taitajiin, koska halusi kokeilla, että riittävätkö taidot valtakunnallisella tasolla. Kaaposta semifinaalit tuntuivat aika helpoilta ja rennoilta.

– Taitajissa on parasta se, että pääsee kilpailemaan muita ihmisiä vastaan asioissa, joissa on hyvä, Kaapo sanoo. Kaapo on valmistautunut ahkerasti treenaamalla: – Vahvuuteni kisoissa on oman lajin osaaminen, mentaliteetti ja periksiantamattomuus.

Kaapo sanoo, ettei häntä jännitä ollenkaan.

Meeri lähti mukaan Tietojenkäsittely-lajin kilpailuun, kun hänen työvälineet-opettajansa ehdotti asiaa ja sanoi, että Meeri pärjätä kisoissa.

– Semifinaalit olivat ihan kivat. Oli kiva päästä näkemään, miten itse osaa tehdä ja miten pystyy siinä hetkessäkin työskentelemään, vaikkei aiemmin olisi tehnytkään ihan samanlaista hommaa, Meeri kuvaa. Meerin mielestä on ollut kivaa päästä juttelemaan muiden finalistien kanssa ja niiden kanssa, joita samat aiheet kiinnostavat.

Meeri uskoo, että hänen vahvuutensa on Excel-osaaminen, koska sen kanssa hän on eniten päässyt työskentelemään ja tekemään. – Finaali jännittää vähän, mutta en ole erityisemmin jännittämiseen keskittynyt.

Asiakaspalvelu ja myynti

Kilpailijan on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä. Kilpailijoiden tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista vieraalla kielellä (englanti).

Asiakaspalvelu ja myynti -lajin finalistimme on toisen vuoden liiketoiminnan opiskelija Janette Vesikko. Viime vuonna Taitaja-tie pysähtyi semifinaaliin, tänä vuonna kiikarissa on mitalisija.

– Lähdin mukaan Taitajiin jo toisen kerran, koska se on aivan mahtava kokemus. Ensimmäisten kisojen jälkeen jäi kaivelemaan, pystyisinkö vielä parempaan suoritukseen ja lähdin sitten kokeilemaan uudestaan, Janette sanoo.

Janeten mielestä semifinaalit olivat hyvin toteutettu ja oli todella kivaa olla mukana. Semifinaalit jännittivät hieman, mutta hyvin se sujui. – Taitajissa parasta on päästä haastamaan itseään omalla alallaan.

Janette on treenannut yhdessä valmentajien Tiinan ja Sampon kanssa erilaisilla harjoitteilla ja tutustumalla kisatehtäviin. – Vahvuuteni kisoissa on ehdottomasti loistavat valmentajat. Sampo ja Tiina pitävät niin loistavasti huolen, että kaikki on hallinnassa, ettei ole mitään mikä pääsisi yllättämään.

Pelituotanto

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa.
Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista.

Pelituotanto-lajin finalistimme ovat tieto-ja viestintätekniikan toisen vuoden kaksoistutkinto-opiskelijat Okko Ahonen ja Aleksi Pirttinen.

Okko kertoo lähteneensä mukaan Taitajiin, koska hän halusi testata taitojaan. Aleksi kertoo lähteneensä mukaan, koska hänellä on pitkään ollut unelma oman pelifirman tekemisestä; joten pelialalla kehittyminen on pitkä tie ja ajattelin että Taitaja-kisat voi toimia ponnahduslautana uralla etenemiseen. – Kun minä ja Okko päätettiin, että nyt lähdetään Taitajiin mukaan, niin vain mulla oli aikaisempaa kokemusta pelikehityksestä. Ei oletettu kyllä mitään suuria tuloksia, Aleksi. Hän kertoo heidän ottaneen kaikki irti siitä ajasta, joka annettiin ennen semifinaaleja ja finaalipaikasta päätellen teki varmasti jotain oikein.

Aleksi kertoo rakastaneensa ilmapiiriä ennen semifinaaleja ja niiden aikana: – Kaikki keskittyivät projekteihin täysillä, mutta samaan aikaan se tuntui musta myös aika rennolta. En lähtenyt hirmu totisella mielialalla kisoihin ja se tuntui hyvältä, kun projekti saatiin purkkiin (vaikka aika läheltä liippasi).

Okon mielestä parasta Taitajissa on kilpaileminen. – Parasta Taitajissa on se että se oikeasti laittaa sut opiskelemaan uusia asioita ja haastamaan itseäsi. Omien projektejen kautta oppiminen on hyvin tehokas tapa oppia ja suosittelen sitä kaikille, Aleksi puolestaan sanoo

Okko ja Aleksi ovat valmistautuneet harjoittelemalla pelien tekoa kaikilla osa-alueilla eli tekemällä pelejä lisää. – Minä ja Okko käytettiin paljon aikaa miettimiseen, millaisista projekteista voisi olla hyötyä Taitaja-kisoissa. Projekteja me tehtiin useampi, vaikka totta puhuen oltaisiin me voitu kyllä käyttää paljon enemmän aikaa valmistautumiseen, Aleksi sanoo.

Okko tuntee omat vahvuutensa kisoissa: – Suunnittelu, partikkelisysteemit, animaatiot, 3d-modelaus ja osittain koodaaminen. Aleksi toteaa omista vahvuuksistaan: – Jos joku pitäisi valita niin luultavasti ideointi. Olen hyvä keksimään ratkaisuja ja muita ideoita peliprojektia varten.

Ihan hirveästi ei Pelituotanto-lajin finalisteillamme ole jännitystä ilmassa. – Saa nähdä, jännittääkö sitten kisoissa, mutta tällä hetkellä olen mennyt eteenpäin vähän vapaammalla ajatuksella, mutta kyllä vähän jännittää, Aleksi toteaa.

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi