Marja Wallinmaa

Yhteistyöllä uusia osaajia ohjelmistokehitykseen

Business College Helsingin aikuisille alanvaihtajille tarkoitettu koodaajakoulutus toteutetaan yritysyhteistyönä. Elokuussa 2020 aloittaneen React- ryhmän pääyhteistyökumppani toimii Telia Finland, yhteistyötä on kuitenkin tehty koodaajakoulutukseen liittyen jo pidempään.

Keskustelimme telialaisten kanssa yhteistyöstämme ja siihen liittyvistä odotuksista kuin myös siitä, miten yhteistyö koulutuksen järjestäjän kanssa toimii eräänlaisena ennakoivan rekrytoinnin kanavana. Mukana jakamassa kokemuksiaan olivat Telialta Marianna Chekurova, Head of Digital Channels Finland, Natalia Kaijalainen, Manager, Digital Channels (B2B) sekä Valentina Iakobson ja Roman Tuomisto, molemmat titteliltään Software Engineer ja Business Collegen koodaajakoulutuksen alumneja.

Yhteistyön alku

Yhteisty√∂mme ensiaskeleet otettiin 2019, jolloin Marianna ty√∂skenteli Telialla viel√§ eri roolissa ja rekrytoi paljon kehitt√§ji√§ sek√§ huolehti talon sis√§ll√§ ‚Äôdevaajakulttuurista ja ‚Äďyhteis√∂st√§‚Äô. Marianna osallistui Business Collegen j√§rjest√§m√§√§n koodaajakoulutuksen Demo Day -tapahtumaan, miss√§ opiskelijat esitteliv√§t omia projektejaan ja osaamistaan ty√∂nantajille tarkoituksenaan l√∂yt√§√§ sopivia harjoittelupaikkoja. Demo Day- tapahtuma toteutetaan koodaajakoulutuksen loppuvaiheessa, jonka j√§lkeen opiskelijat siirtyv√§t ty√∂paikalla tapahtuvan oppimiseen eli tutummin sanottuna harjoitteluun.

Demo Dayn jälkeen Teliaa avasi vain Business Collegen koodaajakoulutuksen opiskelijoille kohdistetun harjoittelijahaun. Kiinnostuneita hakijoita oli runsaasti ja hakuprosessin tuloksena Valentina ja Roman valittiin Telialle harjoitteluun. Harjoittelun jälkeen molemmat vakinaistettiin ja heillä tuli maaliskuun alussa vuosi täyteen Telialla.

Uusien osaajien kasvattaminen

Ohjelmistokehitysalan osaajista on tunnetusti jatkuva pula. Telialla yhten√§ ratkaisuna asiaan on mietitty yhteisty√∂t√§ eri oppilaitosten ja koulutusyritysten kanssa. ‚Äď Olemme tavanneet esimerkiksi kaupallisia koulutusyrityksi√§, mutta niiden tarjoamat ratkaisut soveltuvat mielest√§mme paremmin toimijoille, joilla on paljon sis√§isi√§ kehitysresursseja. Toisaalta olemme my√∂s harkinneet yhteisty√∂t√§ yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa, Marianna kertoo.

Marianna Chekurova

Mariannan mukaan kiinnostus Business Collegen koodaajakoulutukseen l√§hti puhtaasta uteliasuudesta ja halusta n√§hd√§ millainen vaihtoehto ns. virallinen oppilaitos on esimerkiksi verrattuna kaupallisiin koulutuksen j√§rjest√§jiin. ‚Äď Business Collegen opiskelijaprofiili vaikutti meid√§n kannalta sopivalta. Opiskelijoilla oli jo muita opintoja taustalla, useammalla oli my√∂s korkeakoulututkinto ja kokemusta ty√∂el√§m√§st√§. My√∂s koulussa tapahtuvan koulutuksen kesto tuntui sopivalta. Erityisesti meit√§ ilahdutti se, ett√§ naisten osuus opiskelijoista oli suuri. Telialla panostetaan monimuotoisuuteen ja on t√§rke√§√§, ett√§ my√∂s miesvaltaiseen ohjelmistokehitykseen saadaan naispuolisia tekij√∂it√§ mukaan.

Demo Dayn ja harjoittelijahaun jälkeen luonnollisena askeleena oli keskustella yhteistyön syventämisestä. Telia kiinnostui pääyhteistyökumppanuudesta mm. siksi, että yhteistyökumppanina he pystyvät vaikuttamaan koulutettavaan teknologiaan sekä koulutuksen sisältöön.

Reagointikyky ja aktiivisuus keskiössä

Parhaimmillaan oppilaitosyhteistyön avulla työnantaja saa riveihinsä juuri ne halutut tulevaisuuden tekijät, joilla on oikeanlaista osaamista. РKoodareita tarvitaan aivan varmasti myös jatkossa ja siksi työnantajien on tärkeä panostaa tämän alan oppilaitosyhteistyöhön, telialaiset toteavat.

Yhteistyön tulee olla dynaamista ja oppilaitosten kyvykkyys sekä kehittyä että reagoida on ensiarvoisen tärkeää. Tämä korostuu erityisesti ohjelmistokehityksen alalla. -Teknologia kehittyy koko ajan eteenpäin. Esimerkiksi React on tänä päivänä todella käytetty teknologia, mutta parin vuoden päästä se voikin olla jo jokin muu. Siksi oppilaitosten tulee seurata kehitystä sekä aktiivisesti kysellä yrityksistä mitä kompetensseja työnantajat arvostavat tai mitä painopistealueita koulutuksessa olisi hyvä olla, sanovat telialaiset.

Telian mahdollisuudet vaikuttaa Business Collegen koodaajakoulutuksen sisältöön on toteutunut hyvin: РEnsimmäisten koulutusten jälkeen annoin palautetta esimerkiksi testauksen merkityksestä opetuksessa ja sitä onkin sen jälkeen lisätty opintoihin, Marianna muistelee.

Opiskelijasta työsuhteeseen

Haastattelussa mukana olleet Business Collegen alumnit Valentina ja Roman antoivat opiskelijan näkökulman yritysyhteistyöhön sekä siihen miten harjoittelusta alkanut työ on vastannut heidän odotuksiaan. Molemmat tulivat koodaajakoulutukseen kaupallisella pohjakoulutuksella, Valentinalla on merkonomin tutkinto Business Collegesta ja Roman on liiketalouden tradenomi. Lisäksi Valentinalla on maisterin tutkinto kielitieteistä. Ennen koodaajakoulutusta molemmat olivat suorittaneet erilaisia koodaukseen liittyviä lyhytkursseja. Roman oli myös ehtinyt koodata mm. ystävänsä levykaupalle verkkokaupan NodeJS:llä ennen kuin tie vei Business Collegeen.

Sek√§ Valentinalle ett√§ Romanille koulutuksen loppupuolella oleva DemoDay oli tulevan uran kannalta merkitt√§v√§ tapahtuma, koska siell√§ he p√§√§siv√§t n√§ytt√§m√§√§n omaa osaamistaan sek√§ keskustelemaan potentiaalisten ty√∂antajien kanssa. Mariannan rohkaisemana molemmat hakivat harjoittelupaikkaa Telialta. ‚Äď Halusin p√§√§st√§ Telialle harjoitteluun (ja sen j√§lkeen ty√∂suhteeseen), koska uskoin ett√§ t√§√§ll√§ on mahdollista kehitt√§√§ omaa osaamistaan nopeasti. T√§ss√§ vaiheessa voin jo sanoa, ett√§ n√§in on todella tapahtunut. On hienoa, ett√§ ymp√§rill√§ on my√∂s kokeneita tiimil√§isi√§, joilta voin oppia todella paljon, Valentina kertoo.

Myös Romanille henkilökohtaiset kasvu- ja kehittymismahdollisuudet olivat tärkeitä tekijöitä harjoittelupaikkaa miettiessä: РMinulla oli paljon odotuksia oman ammattitaitoni kehittymisen suhteen ja Telialla ne ovat toteutuneet hyvin. Telialla panostetaan pitkäaikaisiin työsuhteisiin ja sillä oli myös vaikutusta hakeutumiseen. Työilmapiiri ja organisaation arvot tuntuivat myös omilta, Roman pohtii.

Jatkuva oppimisen teema on telialaisille selvästi tärkeä ja se nousi keskustelussa vahvasti esiin. Natalia, joka toimii myös Romanin esihenkilönä, totesi osuvasti: РSe, että ohjelmistokehittäjä osaa hyvin esimerkiksi jonkin teknologian tällä hetkellä ei riitä, vaan pärjätäkseen tarvitaan nimenomaan motivaatiota ja halua oppia jatkuvasti uutta.

Yhteistyö Telian ja Business Collegen välillä jatkuu edelleen. Kevään 2021 aikana Telia on mukana esimerkiksi koodaajakoulutuksen opiskelijoiden projektityöskentelyssä ja opiskelijat pääsevät tutustumaan Teliaan virtuaalisen yritysvierailun kautta.

Lue lisää IT-koulutusten yrityskumppanuudesta

    Marja Wallinmaa

    - marja.wallinmaa@bc.fi