Tekoäly on nykyajan lukutaitoa

Nykyelämässä jokaisen kuuluu osata käyttää tekoälyn työkaluja. Tätä mieltä on Business Collegen lehtori Kari Kattilakoski. Hän sanoo, että tekoälyn opiskelu auttaa ymmärtämään nykyhetkeä mutta sen avulla saa myös käsitystä tulevasta. 

Karin mielestä Business College on ammatillisessa koulutuksessa tekoälylukutaidon edelläkävijä. Opiskelijat oppivat läpileikkaavasti käyttämään tekoälyn työkaluja.  

Karin tavoitteena on näyttää – toisin kuin väitetään – kuinka tekoäly ei tapa luovuutta. Päinvastoin, sitä tarvitaan entistäkin enemmän.  

Tätä hän korostaa sekä peruskoulusta tuleville oppivelvollisille että tietoaan päivittämään tuleville aikuisopiskelijoille.  

BC Helsinki Kari Kattilakoski

 – Toivon, että opiskelijat oppivat ajattelemaan kriittisesti. Käymme läpi käytännön sovelluksia ja erilaisia caseja. Otamme mukaan opiskelijoiden tarpeita, joita varten voimme rakentaa tekoälyn sovelluksia ja agentteja.  

Kari haluaa opetuksessaan tietää, millaisesta tekoälyn käytöstä kullekin opiskelijalle on eniten hyötyä. 

Opettajan tärkeä tehtävä on sysätä opiskelijansa alkuun, jotta he oppivat keskustelemaan tekoälyn kanssa ja kehittyvät siinä koko ajan taitavimmiksi.  

Tärkeä osa tekoälytyökalujen opiskelua ovat kriittisyys, eettisyys ja tietoturvakysymykset. 

Business College on välittävä työnantaja  

Kari sanoo, että tekoälyn kehityksestä putoaa helposti kärryiltä. Fakta on, että sitä on opiskeltava ja käytettävä aktiivisesti.  

– Business Collegen opettajat ovat halukkaita oppimaan ja selvittämään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa.  

Hänen mielestään Business College on reilu työnantaja. Henkilökunta pääsee kouluttautumaan kiinnostustensa mukaisesti.   

Esimerkiksi syksyllä henkilöstö pääsee oppimaan tekoälyklinikoissa, joissa Kari toimii yhtenä vetäjistä. 

Hän on itse saanut roolin tekoälyn opetuksen edistäjänä ja koulutuksen kehittäjänä Business Collegessa.  

Karin mielestä opettajien tulee kannustaa opiskelijoitaan tekoälyn käyttöön ja kokeilemaan, millaista apua sillä on tarjota.  

Kyllä, opiskelija saattaa hoitaa kotitehtävän tekoälyllä. Opettajan tehtävä on vaatia, että ensimmäiseen geneeriseen vastaukseen ei tyydytä.  

Opiskelijan kuuluu tarkistaa tekoälyn tarjoamat lähdetiedot ja jatkaa keskustelua sen kanssa. Samalla opitaan substanssia.  

Kun tekoälyä oppii hyödyntämään oikein, oppimistulokset paranevat.  

Kari siteeraa brittiläistä tutkimusta, jonka mukaan tekoäly hyödyttää etenkin heikosti menestyneiden opiskelijoiden oppimista.  

– Tekoäly on väsymätön ja kärsivällinen. Sen kanssa voi käydä jotakin asiaa läpi niin kauan, että käyttäjä ymmärtää ja oppii asian.  

Business College PRO räätälöi tekoälykoulutuksia yrityksille  

Business College tekee tiivistä yhteistyötä yrityskumppaneidensa kanssa. Yritys- ja sidosryhmä- sekä aikuiskoulutusta palvellaan Business College PRO -brändin alla. Opettajat saavat ajan tasalla olevaa tietoa siitä, millaisia tekoälyvalmiuksia työelämässä tarvitaan. Opetusta on mahdollista suunnata sen mukaan.  

Opettajanhuoneessa jaetaan kokemuksia ja ideoita, millaisissa tilanteissa ja mitkä tekoälyn työkalut toimivat parhaiten.  

Yritysyhteistyö auttaa aikuisopiskelijoiden tekoälykoulutuksen suunnittelussa. Business College PROn koulutukset rakennetaan siten, että niiden aikana opittua päästään hyödyntämään työelämässä saman tien.  

Yritykset voivat myös tilata räätälöidyn koulutuksen omaa henkilöstöään varten.  

Business Collegessa aktiivinen tekoälyn kehityksen seuranta  

Kari osallistui vastikään Teksasissa tekoälykonferenssiin noin 17 000 muun opetusalan ammattilaisen kanssa. Alan tutkijoiden yleinen näkemys kuului, että tekoälyn seuraava hyppäys, yleinen tekoäly (AGI), saavutetaan vuoteen 2030 mennessä.  

Superälyn (ASI) aikataulusta näkemykset eroavat, mutta suunta on selvä: osa uskoo sen toteutuvan jo vuoteen 2040 mennessä, toiset vasta 2050-luvulla  

Business Collegessa tilannetta seurataan aktiivisesti. Karin mielestä seurannan on oltava määrätietoista ja jatkuvaa.  

– Ilmassa on paljon positiivisia signaaleja. Ja meidän tehtävämme Business Collegessa on opettaa käyttämään uusimpia työkaluja viisaasti.  

Kuka?  

Kari Kattilakoski  

Lehtori, tiimivastaava  

Fyysikko, MBA, sertifioitu pörssianalyytikko  

Motto: Opiskelijoillemme tutkinnon lisäksi työelämätaidot  

Parasta opetuksessa:  

– Olen saanut ihanaa palautetta, sellaista, että sanat melkein pysäyttävät. Olen saanut myös risuja, ja hyvä niin, ne pitävät nöyränä ja muistuttavat, että aina on varaa kehittyä.  

Työntekijäkokemus ja työkulttuuri: Millainen työpaikka Business College mielestäsi on?   

  • Business College on välittävä työnantaja, ja työyhteisö on innostava. 
  • Me koulutamme elinikäisiä oppijoita, mutta olemme niitä myös itse. 
  •  Meillä on rohkeutta ja avoimuutta tarttua uusiin asioihin, tehdä kokeiluja. 
  • Opettajien mielenkiinnon kohteet otetaan huomioon heidän työnkuvissaan.  

Yhteishaku: Miksi nuoren kannattaa valita Business College?   

  • Business Collegessa olemme koko rintamalla oppimisen edelläkävijöitä.   
  • Esimerkiksi tekoäly on nykyään läpileikkaavaa opiskelijoiden oppimisessa.  
  • Meillä on pitkä kokemus yhteistyöstä yritysten ja työelämän kanssa.   
  • Kuulemme jatkuvasti, millaisia taitoja nuoremme tarvitsevat harjoittelussaan ja tulevassa työelämässään.  
  • Emme tarjoa ainoastaan tutkintoa vaan myös työelämätaidot.  

 

Miksi aikuisopiskelijan kannattaa valita Business Collegen BC PRO -koulutus?  

  • Business College on Suomen suurin ammatillinen oppilaitos.  
      
  • Business Collegessa pääsee paitsi päivittämään osaamistaan, myös kouluttautumaan uudelle uralle.   
      
  • Business Collegen koulutukset suunnitellaan siten, että opittu on hyödynnettävässä työpaikalla saman tien.  

Muita artikkeleita

Alhaalta löydät ajankohtaiset uutiset ja kirjoitukset.

Business College Helsinki

25.8.2025

International Talent Start aloittaa 


Business College kokosi parhaista piloteistaan International Talent Start -ohjelman, joka tukee kansainvälisiä opiskelijoita harjoittelu- ja työpaikan saamisessa sekä tulevia yrittäjiä heidän…

Business College Helsinki opiskelijahyvinvinvointi

19.8.2025

Aktiviteetit yhä monipuolisempia


Paljon hyvää mutta myös hälyttäviä merkkejä. Näin tiivistää Business Collegen lehtori Tarja Airaksinen tuoreimpia Liitu-tutkimuksen tuloksia.

Business College Helsinki, kirjoituskonemuseo Raimo Harlio

14.8.2025

Opiskelijat siirtävät kirjoituskonemuseon tarinoita interaktiiviselle näytölle 


Koulumme kirjoituskonemuseo tulee pian tutuksi opiskelijoiden työstämän interaktiivisen taulun ansiota.