Innovaatiotoiminta

Taiteen tekeminen on vuoropuhelua

Pilvi Ojalalle, joka on yksi Helsinki Business College Oy:n kansainvälisen RestART-hankkeen kohderyhmän edustaja, taiteen tekeminen on kuin tutkimusmatkailua. Hän etsii materiaaleja ja inspiraatiota erilaisista lähteistä ja kokoaa niistä taideteoksen. Viimeisin näyttely, jossa hän oli mukana, syntyi vuoropuheluna luonnon ja taidegrafiikan sekä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Vuoropuhelun avulla syntyy parhaimmillaan uutta ymmärrystä ja vahvoja siteitä taitelijoiden, taiteen sekä yleisön välille

Kuusikko -näyttelyssä oli esillä Inari Krohnin, Maija Albrechtin, Beata Joutsenen, Pilvi Ojalan, Laura Pohjosen ja Metta Savolaisen teoksia. Inari Krohn toimi Kuvataideakatemian Taidegrafiikan professorina 1990- luvulla ja muut näyttelyn taiteilijat olivat hänen opiskelijoitaan. – Saimme opettajaltamme vahvat eväät sekä verkostoitumiseen että ammattiin, summaavat tyytyväiset opiskelijat. Tänä päivänä nämä entiset taideopiskelijat toimivat kuvataiteilijoina sekä taiteen opettajina, kukin tahoillaan.

Vuoropuhelun ja verkostoitumisen merkitys

Opettajan ja opiskelijan suhde on erittäin merkityksellinen myös taidealalla; luovassa työssä vuoropuhelu ja verkostot korostuvat entisestään.  Yhteistyön ydin on luottamus, joka syntyy toisten ihmisten kunnioituksesta ja yhteisestä tavoitteesta. Verkostoitumisen ydin on luottamukseen perustuva toiminta sekä halu kuunnella ja olla kiinnostunut toisten ajatuksista ja mielipiteistä. Kyse on osaamisen, luottamuksen ja sitoutumisen rakentamisesta. Vahvat siteet rakentuvat parhaiten vapaamuotoisessa, taiten luodussa tunnelmassa.

Samastuttavia tunnelmia

Kuvataiteilija ja taidegraafikko Pilvi Ojala on monipuolinen taiteilija ja hänen näyttelyissään on nähty niin grafiikkaa, piirustuksia, animaatioita, maalauksia kuin esineteoksiakin. Hän on valmistunut vuonna 2001 Kuvataideakatemian Taidegrafiikan osastolta ja hänen teoksiaan on merkittävissä julkisissa taidekokoelmissa.

– Teosteni aihemaailma liikkuu jossain koetun, nähdyn, luetun ja kuvitellun välimaastossa. En pyri niinkään kuvittamaan tapahtumia, vaan luomaan samaistuttavia tunnelmia tai tuokioita vastaanottajalle. Taide on minulle toisaalta leikkiä ja samalla keino käsitellä vaikeitakin asioita. Olen utelias kokeilemaan uutta ja vaihdan materiaalista sekä tekotavasta toiseen, mikä on minulle taiteen tekemisen ydin, kertoo Pilvi Ojala.

Pilvi Ojala: Doppelgänger, 2023, paperi, vesiväri, pahvi, offset litografia

Taiteen kieli ja historia on kansainvälinen

Taiteilijat ovat kautta aikojen hakeneet virikkeitä ja oppia ulkomailta. Aikoinaan suomalaiset taiteilijat suuntasivat lähes aina ulkomaille, koska suomalainen taidekoulutus oli vielä kehitysvaiheessa. 1800-luvun puolivälissä opiskeltiin muun muassa Saksassa ja 1900- luvun vaihteessa Ranskassa tai Italiassa. Nykyisin matkat ja ulkomailla työskentely lisäävät ymmärrystä maailmasta ja muista kulttuureista; ne laajentavat perspektiiviä suhteessa omaan arkiseen ympäristöön ja toimivat inspiraation lähteenä. 

Pilvi Ojala on yksi Helsinki Business College Oy:n kansainvälisen RestARTprojektin kohderyhmää, jota haastattelimme koulutustarpeista liittyen digitalisaatioon ja yrittäjänä toimimiseen.  Restart-projektissa on tehty taiteen ja kulttuurin alalle RestART MOOC-onlinekoulutusta, jossa on kuusi osa-aluetta: myynninedistäminen, digitaalinen markkinointi, verkostoituminen, tarinankerronta, sisällöntuottaminen ja videotuotanto. Opiskelitpa businesta, taidetta tai tiedettä, niin varmasti hyödyt digitaalisesta markkinoinnista, tarinankerronnasta tai verkostoitumisesta ja yhteistyöstä. Suosittelemme kokeilemaan. 

Me saimme tehdä taide- ja kulttuurialalle online-koulutusta. Mutta mitä me voisimme ammentaa taiteesta ja luovuudesta omaan elämäämme? Kauneuden ja visuaalisuuden merkitystä ei voi aliarvioida hyvän elämän rakennusaineena, eikä oppimisen vahvistamisessa ja syventämisessä. 

Teksti: Helena Miettinen

    Innovaatiotoiminta

    Helena Miettinen - helena.miettinen@bc.fi