Tutustu viiteen Taitaja-finalistiimme

Viisi opiskelijaamme pääsi upeasti ammattitaidon SM-finaaliin eli Taitaja-finaaliin Porissa. Finaali järjestetään 16.-19.5.2022.

Tietojenkäsittely-lajin finalistimme on tieto- ja viestintätekniikan kaksoistutkinto-opiskelija Ukko Kämäräinen, Yrittäjyys-lajin finaalipaikan nappasivat liiketoiminnan kaksoistutkinto-opiskelijat Ellen Ylimartimo sekä Erika Tanninen. Pelituotanto-lajin Suomen mestaruudesta lähtevät kisaaman tieto- ja viestintätekniikan kaksoistutkinto-opiskelijat Sara Lovén ja Leevi Laune. Yrittäjyys ja Pelituotanto-lajit järjestetään parikilpailuna.

Finalistimme kertovat vähän tunnelmiaan semifinaaleista sekä valmistautumisesta finaaliin. Lajikuvaukset Taitaja-tapahtuman nettisivuilta. Tsemppiä valmistautumiseen!

Tietojenkäsittely-laji

Kilpailijan tulee osata neuvoa työvälineohjelmien käyttöä ja ratkaista esiin tulevia ongelmia työvälineohjelmia käyttäen.

Tietojenkäsittely-lajin SM-finalista Ukko Kämäräinen

Hain Taitaja-kisoihin hioakseni taitojani.
Semifinaalit tuntuivat yllättävän yksinkertaisilta, mutta silti hieman pähkäilyä vaativilta.
Opin semifinaaleista sen, kuinka paljon erilaisia ominaisuuksia sovelluksissa on ja kuinka kertaaminen ja uusien asioiden opettelu on sekä hauskaa että hyvinkin tärkeää.
Olen valmistautunut finaaleihin tekemällä viikottain edellisten finaalien tehtäviä ja käyden läpi erilaisia ominaisuuksia, mitä sovelluksista löytyy.
Vahvuutenani toimii kokemukseni sovellusten käytöstä huvin vuoksi; olen jo pienestä alkaen leikkinyt kyseisillä työkaluilla niin kyllä sitä jotain niksejä on tullut opittua!
Tietenkin jännittää, mutta onneksi ei ihan liikaa.

Yrittäjyys-laji

Yrittäjyys-lajissa kehittävät uuden liikeidean. He laativat liiketoimintasuunnitelman ja esittelevät sen. Lisäksi opiskelijat voivat ratkaista yhteistyöyrityksiltä saatuja toimeksiantoja. Näitä yrityksiä analysoimalla ja kehittämällä ryhmät suorittavat kilpailutehtäviä.

Yrittäjyys-lajin finalistit Ellen Ylimartimo (vas.) ja Erika Tanninen

Haimme Taitaja-kisoihin, sillä olemme molemmat kiinnostuneita yrittäjyydestä ja koimme kisan olevan oiva mahdollisuus saada kokemusta yrittäjyydestä hauskalla tavalla.

Aluksi jännitimme semifinaalia todella paljon, mutta jännittäminen olikin täysin turhaa. Semifinaalipäivä oli todella hauska ja pienen paineen alla pystyimme toimimaan kätevästi tiiminä. Parasta semifinaalissa oli, kun pääsimme toteuttamaan omia ideoitamme ja työskentelemään luovasti.

Olemme valmistautuneet finaaliin tekemällä vanhoja Taitaja-finaalitehtäviä sekä tutustumalla Porin kaupunkiin ja tämän vuoden taitaja kisan yhteistyökumppaneihin.

Erikan ja Ellenin yhteiset vahvuudet tiiminä ovat ehdottomasti sinnikkyys ja ongelmanratkaisu. Pystymme kiperissä tilanteissa soveltamaan ja toimimaan nopeasti. Erikan vahvuudet ovat luova kirjoittaminen ja ideointi. Ellenin vahvuuksia ovat taloushallinnon osaaminen sekä tiedonhaku. Nämä ominaisuudet yhdistettynä olemme loistava tiimi.

Meitä molempia jännittää finaali, mutta tiedämme että olemme hyvä tiimi ja meillä on hyvät tukijoukot, joten liika jännittäminen on täysin turha.

Pelituotanto-laji

Kilpailijat suunnittelevat, toteuttavat ja esittelevät kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista.

Pelituotanto-lajin SM-finalistit Sara Lovén (vas.) ja Leevi Laune.

Meidän mielestämme Taitaja-kisat on hyvä mahdollisuus kehittää omia taitojaan ja huomata puutteita sekä kilpailla muiden samanmielisten kanssa.

Semifinaalit tuntuivat helpohkoilta, saatiin pääosin toimiva peli aikaiseksi ja sijoituttiin hyvin. Opimme semifinaaleista, kuinka tärkeää kunnollinen testaus on ajoissa, ja nopean kehityksen vaikeuden.

Finaaliin on valmistuttu osallistumalla game jamiin, tekemällä peliä ja koodaamalla omia projekteja.

Molemmat ovat hyviä omilla osa alueillaan ja tiimityö+kommunikaatio toimii.

Tottakai meitä jännittää.