Business College Helsinki

Koulutuksen sisältö vetää puoleensa hakijoita

Kevät on tuskaista aikaa monelle ysiluokkalaiselle, kun yhteishaut puskevat päälle ja on aika lyödä lukkoon tulevaisuuden ja mahdollisesti jopa loppuelämän suunnitelmat. Vaikka tämän vuoden ysiluokkalaiset saivat nauttia pitkitetystä yhteishakuajasta, vastapainona oli päällä vallitseva pandemiatilanne ja sen tuoma ylimääräinen stressi. Viime vuonna toteuttamassamme kyselyssä vastaajat olivat valikoineet yhteishaussa oppilaitoksia koulutuksen perusteella – jolle ei tullut tänä vuonna muutosta. Voit lukea viime vuoden kyselyn tuloksista täältä.

Business College Helsinki keräsi vuoden 2021 yhteishaussa eniten ensisijaisia hakijoita aloituspaikkaa kohden peruskoulupohjaisissa liiketoiminnan sekä tieto- ja viestintätekniikan koulutuksissa. Tämän lisäksi säilytimme vakaan aseman kokonaishakijamäärissä. Halusimme saada selville syitä nuorten hakuvalintojen taustalla, joten toteutimme viime vuoden tapaan yhteishakukyselyn Business Collegeen hakeneille.

Lähetimme kyselyt kahdelle eri ryhmälle. Ensimmäisessä ryhmässä oli nuoria, jotka olivat sijoittaneet Business Collegen sijoille 2-3 tehdessään koulutusvalintoja. Toisessa ryhmässä taas oli nuoria, jotka olivat laittaneet Business Collegen sijoille 4-5. Vastausprosentti ensimmäiseen ryhmään oli 52 prosenttia ja toiseen ryhmään 50 prosenttia. Saimme kyselyihin yhteensä 540 vastaajaa.

Ensimmäisen ryhmän vastaajat olivat vahvasti orientoituneita ammatilliseen koulutukseen, sillä jopa 76,8 prosenttia heistä oli varannut ensimmäisen hakutoiveensa ammatilliseen oppilaitokseen. Toiseen ryhmään kuuluvissa vastaajissa ammatillinen oppilaitos (51 prosenttia) ylitti niukasti lukion (49 prosenttia), mutta luvut pysyivät paljon tasavertaisimpina, mitä ensimmäisessä ryhmässä.

Ammatilliseen koulutukseen hakeutuvat haluavat saada käytännön oppia ja tekemistä opinnoissaan

Ammatilliseen koulutukseen hakeutuvilla on usein mietittynä valmiiksi enemmän tai vähemmän tulevaisuuden urasuunnitelmaa omien mielenkiinnon kohteiden pohjalta. Tämä näkyy siinä, että suurimmat syyt ammatilliseen koulutukseen hakeutumiseen on käytännön oppiminen ja tekeminen (70,6 prosenttia vastaajista) sekä halu päästä nopeasti työelämään (21,6 prosenttia vastaajista). Ammatilliseen oppilaitokseen hakeneilta tuli lisäksi vapaana sanana syitä, jotka liittyivät jo löytyneeseen kiinnostukseen alaa ja siihen liittyviä ilmiöitä kohtaan sekä jopa kiinnostuksesta oman yritystoiminnan perustamiseen tulevaisuudessa. “Saa oman alan tietoja nopeammin ja pääsee perustamaan esimerkiksi oman yrityksen”. Lukioon ensisijaisesti hakeneista vastaajista 59,4 prosenttia halusi lähteä lukioon siksi, että he etsivät vielä omaa alaansa. 29,2 prosenttia vastaajista nimesi syyksi sen, että he haluavat päästä yliopistoon lukion jälkeen.

Koulutuksen sisältö tuntui vaikuttavan tänä vuonna nuorten valintoihin eniten: Jopa 54,9 prosenttia vastaajista valitsi koulutus edellä tämän vuoden yhteishaussa. Tämä näkyi myös vapaamuotoisissa vastauksissa: “Tavoitteena saada oppia alasta mahdollisimman paljon”. Vastaajat jakautuivatkin osittain sen mukaisesti, että ammatilliseen koulutukseen haettiin, koska tiedettiin mitä halutaan tehdä isona ja lukioon haettiin siksi, että oma urapolku oli vielä epävarma. Sijaintia pidettiin myös suhteellisen tärkeänä tekijänä, sillä 21,4 prosenttia valitsi ensisijaisesti sijainnin perusteella oppilaitoksen. BC:llä voi sanoa olevan sijainnin suhteen hyvä etulyöntiasema varsinkin helsinkiläisille, sillä koululle on hyvät kulkuyhteydet naapurissa olevan Pasilan aseman ansiosta. Tämä näkyi myös kyselyn tuloksissa, sillä suurin osa vastaajista asui Helsingin alueella (43,4 prosenttia). Kuitenkaan sijaintikaan ei ollut jokaiselle vastaajalle niin iso tekijä, sillä osa vastaajista oli Uudenmaan lisäksi myös muualta Suomesta. Todistusten pistemäärät vaikuttivat 14,9 prosentilla eniten päätöksentekoon koulutusvalintojen pohtimisessa. Perheen ja kavereiden vaikutus oli tänä vuonna vain 7,5 prosentilla suurin vaikuttaja valintojen teossa. Muihin syihin oli listattu muun muassa omat mielenkiinnon kohteet sekä jo löytyneet tulevaisuuden unelmat.

infograafi05

Keskitimme tänä vuonna yhteishaun aikaisen markkinoinnin lähes täysin digitaalisille alustoille vallitsevan pandemiatilanteen takia. Kyselyyn vastanneista jopa 83,5 prosenttia vastasi nähneensä mainoksiamme, joka kertoo onnistuneesta markkinoinnin kohdentamisesta. Voit lukea lisää tämän vuoden yhteishaun markkinoinnista ja hakijatuloksista täältä.

Vertaillessa lukuja viime vuoden ja tämän vuoden hakijakyselyn osalta selviää, että nuorilla on pysynyt kahtena vuotena peräkkäin syyt samoina valintojen pohjalla. Onkin hyvä huomata, kuinka suuressa painoarvossa nuoret pitävät koulutusten rakennetta tehdessään valintoja yhteishaun aikana, sillä tämä kertoo nuorten päämäärätietoisuudesta ja aidosta kiinnostuksesta koulutusta kohtaan.


Teksti: Sarianne Manninen
Grafiikka: Dainora Jociute
Kuva: Mitro Härkönen

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi